Bedrijfsethiek is sinds haar heropleving als wetenschappelijk en praktisch discours zo''n 40 jaar geleden in allerlei vormen gestandaardiseerd en ingebouwd in organisatiepraktijken. De ontwikkeling en toepassing van bedrijfsethiek is beter bekend onder de term ''Maatschappelijk verantwoord Ondernemen'' (MVO). Bovendien is het thema bedrijfsethiek de laatste jaren ontwikkeld tot een volwaardig studieonderdeel in verschillende curriculae van het hoger onderwijs. Deze institutionalisering van bedrijfsethiek op het niveau van de staat, markt en onderwijs doet vermoeden dat haar kritische rol is uitgespeeld. Dit boek beantwoordt de vraag welke kritische rol bedrijfsethiek in de toekomst mogelijk kan vervullen, op basis van de analyse van het begrip kritiek als institutionele en individuele ethos. De denkwijze en kritische analyse van de Franse denker Michel Foucault vormt in dit werk de rode draad.
Suzan Langenberg is zaakvoerder van Diversity bvba en is al 20 jaar werkzaam als organisatieadviseur. Zij studeerde filosofie, geschiedenis en seksuologie aan de Universiteit van Amsterdam. Haar aandacht is gericht op de kritische relatie tussen ethiek en de organisatie. Sinds 2002 is ze geregeld werkzaam als docent bedrijfsethiek en dilemma-analyse.