Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Het vak van HR-professionals vraagt om het snel inschatten van situaties en het kiezen van de juiste aanpak om doelen te bereiken. Met de oplossingsgerichte methode bereik je deze doelen op een snelle, effectieve en plezierige manier.
De oplossingsgerichte aanpak is een innovatieve veranderbenadering, die de kortste route naar het gewenste succes neemt. Bij oplossingsgericht werken gaat het erom problemen te onderkennen om vervolgens de gewenste situatie in levendige, positieve, concrete en resultaatgerichte taal te beschrijven en uit te vinden wat werkt om die gewenste toekomst te bereiken.
Oplossingsgericht werken in HRM werkt uit hoe professionals de oplossingsgerichte aanpak kunnen gebruiken bij adviseren, sturen, instrueren, werken met teams en in verandertrajecten. Het boek reikt ook aan hoe de oplossingsgerichte mindset benut kan worden in de inhoud van HRM, zoals in selectie, beoordeling, beloning en uitstroom. Het biedt veel praktische handvatten. Daarnaast worden zichtbare wetenschappelijke verschuivingen in de psychologie beschreven, die relevant zijn voor de ontwikkeling van de oplossingsgerichte mindset.
Het boek is bedoeld voor interne en externe HR-professionals.
Gwenda Schlundt Bodien is oplossingsgerichte coach, HR-adviseur, trainer en auteur. Zij heeft, onder andere samen met Coert Visser, meerdere boeken geschreven over oplossingsgericht werken.
Inleiding 11
Hoofdstuk I Wat is oplossingsgericht werken? 15 Een definitie van oplossingsgericht werken 15 De assumpties van de oplossingsgerichte aanpak 15 De oplossingsgerichte mindset 18 Enkele oplossingsgerichte interventies 19 Erkennen en normaliseren 19 Activeervragen 20 Probleemonderkenningsvragen 21 Positieve verwachtingenvraag en toekomstprojectievraag 21 De eerdere successenvraag en de positieve uitzonderingenvraag 21 De bruikbaarheidsvragen 21 Vier oplossingsgerichte competenties 22
Hoofdstuk 2 Oplossingsgericht adviseren 25 Oplossingsgericht intakegesprek 25 De nuttigheidsinterventies bij intakes 26 De gewenste situatie-interventies bij intakes 26 Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 27 Voorbeelddialoog: intakegesprek 28 Oplossingsgerichte helpinterventies 34 De wondervraag 34 De platformvraag en schaalvraag 35 De eerdere successenvraag 36 Andere schaalvragen 36 Zeven stappen van FORWARD 37 Dialoog: oplossingsgericht helpen 37 Eerst aansluiten, dan doorschakelen 54 Oplossingsgericht trainen: externe oplossingen 55 Bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties bij trainen 56 Autonomie en intrinsieke motivatie 58 Impliceren van fouten 60 Procesgericht complimenteren 61 Oplossingsgerichte interventies bij gestuurde cliënten 62 Dialoog: oplossingsgericht gesprek met gestuurde cliënt 62
Hoofdstuk 3 Oplossingsgericht sturen en instrueren 67 Wat gaat hier fout? 67 Oplossingsgericht sturen 70 De voorbereiding van een oplossingsgericht stuurgesprek 71 Stuurinterventies bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 71 Dialoog: oplossingsgericht stuurgesprek 73 Follow-up bij sturen 78 Case: oplossingsgericht sturen op het Peter Stuyvesant College 80 Oplossingsgericht instrueren 81 Instrueren bij bezoekerstypische, klaagtypische en klanttypische interacties 85
Hoofdstuk 4 Oplossingsgerichte teambegeleiding 87 Oplossingsgericht helpen in een team 87 Wat werkt in teambegeleiding? 88 Uitgangspunt 1: Individuele waardering, verbeterpunten op teamniveau 88 Uitgangspunt 2: Veiligheid en ruimte 90 Uitgangspunt 3: Zie weerstand als samenwerking 91 Uitgangspunt 4: Mensen kiezen de constructieve weg zodra ze die zien 91 Uitgangspunt 5: Microprogressie is een begin van de verandering 92 Uitgangspunt 6: Het doel wordt bereikt tussen de sessies 92 Uitgangspunt 7: Actie werkt beter dan zelfreflectie 93 Uitgangspunt 8: Activering leidt tot betrokkenheid en verandering 93 Uitgangspunt 9: Heldere eigen voorwaarden en grenzen leiden tot betere dienstverlening 93 Uitgangspunt 10: Hanteer spelregels die in het hier en nu werken 94 Oplossingsgericht helpen en sturen in een team 95 VOM Oplossingsgericht interveniëren bij conflicterende doelen 96 Case: programma van een HR-dag van een P&O-team in een technisch bedrijf 99 Intake en doelbepaling met de leidinggevende 101 Intake en doelbepaling met het team 102 Tussen de eerste en de tweede sessie 105 De tweede sessie 105 Tussen de tweede en de derde sessie 107 De derde sessie 107 De vierde sessie 109 Oplossingsgerichte mediation 110 Reframen 109 Mutualiseren 110 Case: moving forward 111 Oplossingsgerichte intervisie 114 Oplossingsgericht vergaderen 116
Hoofdstuk 5 De oplossingsgerichte mindset in HRM 119 Oplossingsgerichte draaiknoppen in HRM 119 Refreshingly Hot! 121 Oplossingsgerichte draaiknoppen in selectie 124 Oplossingsgerichte draaiknoppen bij beoordelen en ontwikkelen 126 Oplossingsgerichte draaiknoppen in beloning 130 Oplossingsgerichte draaiknoppen in uitstroom 133 Case: oplossingsgerichte grondhouding bij ontslag 135
Hoofdstuk 6 Oplossingsgericht werken in je eigen HR-praktijk 139 Benutten van de oplossingsgerichte methode in je eigen HR-praktijk 139 Oplossingsgericht persoonlijk ontwikkelplan 140 Oplossingsgericht aan de slag met jouw team 141 Invullen 4SFC-model 143
Hoofdstuk 7 De oplossingsgerichte mindset in breder perspectief 145 Inductieve ontwikkeling in het Brief Family Therapy Center 145 Verschuivingen? 147 Een verschuiving van probleemdiagnose naar doelgerichtheid 148 Een verschuiving van expertmatige professionals naar cliënten die de expert zijn 150 Een verschuiving van ziek en negatief naar gezond en positief 152 Een verschuiving van persoonlijkheidskenmerken naar situationele factoren 153 Grenzen aan de oplossingsgerichte benadering? 157
Praktische uitwerking: oplossingsgericht veranderplan 159 Case: shared service center 159