De afgelopen jaren is de wetenschappelijke kennis over ADHD - Attention Deficit and Hyperactivity Disorder sterk toegenomen. In de diagnostiek, de behandeling en de farmacotherapie bij ADHD worden voortdurend ontdekkingen gedaan. Heel wat ouders en leerkrachten zijn op zoek naar oorzaken en vooral behandelingen om het kind en de jongere met ADHD zo goed mogelijk te kunnen opvangen en begeleiden. Vanuit zijn jarenlange onderwijservaring geeft de auteur een antwoord op veelgestelde vragen. Meteen pleit hij voor meer respect, begrip en steun voor mensen die met deze stoornis te maken krijgen. Eerst illustreert hij met een voorbeeld hoe men soms te vlug tot de vermeende conclusie komt dat een kind ADHD heeft. Vervolgens gaat hij dieper in op de specifieke problematiek van ADHD, met een overzicht van de recente ontwikkelingen. Hij overloopt de formele kenmerken van ADHD, beschrijft de verschillende uitingsvormen van de stoornis en licht de oorzaken en beïnvloedende factoren toe. Maar wat kan eraan worden gedaan? Diverse onderwijskundige en opvoedkundige acties zijn haalbaar en kunnen helpen. In een afzonderlijk hoofdstuk staat ook een volledig, actueel en genuanceerd beeld over medicatie bij ADHD. Voor iedereen die zorg draagt voor kinderen en jongeren die zich ''anders'' ontwikkelen: leerkrachten, ouders, leerlingenbegeleiders, schoolpsychologen en -pedagogen, zorgcoördinatoren enz. is dit boek een efficiënte leidraad. Met voorwoorden van prof. dr. Annemie Desoete (Universiteit Gent) en dr. Dieter Baeyens (Universiteit Gent).
Karl Baert was onderwijzer. Hij studeerde pedagogische wetenschappen aan de Open Universiteit in Heerlen en is nu onderwijsinspecteur bij de Vlaamse Gemeenschap.