Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Onderhandelen is een van die sociale fenomenen waar bijna niemand aan ontkomt. Het is voortdurend impliciet of expliciet aanwezig in onze interacties met anderen. Tal van boeken zijn geschreven met wijze raad hoe een onderhandeling best aangepakt kan worden. Toch verlopen onderhandelingen niet zomaar volgens het boekje. Formele procedures en rationele analyses worden vaker niet dan wel gebruikt om de andere partij te benaderen. Onderhandelaars vertonen opvallend veel menselijke trekjes die gekenmerkt worden door het gebruik van stereotypes, emotionele beslissingen en percepties die niet altijd met de objectieve realiteit overeenkomen.
Het lijkt op een of andere manier dat men blind wil blijven voor de psychologische tendensen die een rol spelen bij het afwijken van rationeel gedrag. Omwille van deze tendens is het dan ook belangrijk om het menselijke gezicht van de onderhandelaar bloot te leggen en dieper in te gaan op hoe de menselijke psychologie onderhandelingen tot een irrationeel iets kan transformeren. Met deze kennis onder de arm kunnen we een beter zicht krijgen op hoe onderhandelingen voor te bereiden en meer realistische verwachtingen te hanteren. De bedoeling van het voorliggend boek is om meer inzicht te geven in belangrijke psychologische processen en fenomenen die onderhandelingsgedrag op zowel een rechtstreekse als onrechtstreekse manier kunnen beïnvloeden. De inzichten die besproken worden zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd binnen de sociale psychologie en de gedragseconomie.
Over de auteur:
DAVID DE CREMER is hoogleraar gedrags- en bedrijfsethiek aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit (Nederland), en de London Business School (UK). Hij is tevens de wetenschappelijk directeur van het Erasmus Centre of Behavioural Ethics. Zijn onderzoek bevindt zich op de intersectie tussen psychologie, economie en management. Hij ontving er tal van internationale wetenschappelijke onderscheidingen voor en werd in 2009 benoemd als meest invloedrijke econoom in Nederland (top 40 der economen). In 2010 verscheen zijn boek Als goede mensen slechte dingen doen. De psychologie achter de financiële crisis (Acco).
"Ook in politieke onderhandelingen krijgt de irrationaliteit vaak de overhand. Nog opmerkelijker is dat die denkfouten er telkens weer de neiging tot conflict versterken, en nooit onze compromisbereidheid." Karel De Gucht, Europees Commissaris van Handel