Het decreet van 6 juli 2012, in werking getreden op 1 januari 2013, wijzigt
het Eredienstendecreet vrij ingrijpend.
Zo worden onder meer de erkenningsregeling herzien en aangevuld, de gemeentelijke/provinciale verplichtingen ingeschreven in het Eredienstendecreet zelf, en een procedure voor dringende uitgaven opgenomen in het decreet.
Anderzijds worden voor de rooms-katholieke eredienst de centrale besturen in elke gemeente verplicht vanaf twee of meer parochies en wordt hun rol voor alle erediensten versterkt. Het overleg en de afspraken met de gemeente bekleden daarin een centrale plaats. De werking van de lokale besturen van de eredienst wordt bijgesteld met ondersteuning van en delegatie aan de centrale besturen. Daarbij aansluitend stuurt het besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012 het boekhoudreglement van 13 oktober 2006 bij.
In deze uitgave zijn deze wijzigingen en aanvullingen, voor alle besturen van
de erediensten, verwerkt en opgenomen.
Zoals bij de vorige edities is deze bijwerking ook gebeurd aan de hand van de praktijkervaring van de voorbije jaren en rekening houdend met aanvullende nieuwe normering, zoals op vlak van subsidiëring van gebouwen van de eredienst.
Daarnaast is in deze uitgave het hoofdstuk inzake de wetgeving op de overheidsopdrachten volledig herwerkt ten gevolge van de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving op de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. De nieuwe regelgeving is van toepassing op de opdrachten vanaf 1 juli 2013.
Zoals bij de vorige uitgave, worden in bijlage de voor de besturen van de eredienst relevante wetgeving en de uitvoeringsbesluiten opgenomen evenals de belangrijkste modelformulieren die nuttig zijn voor de dagdagelijkse werking van deze besturen.
Kortom: dit is een onmisbaar boek voor al degenen die bij de werking van het
bestuur van de erediensten betrokken zijn.