Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Marc Kennes liet zich in de vorige expo’s leiden door muziek, literatuur, filosofie en landschap. De dramatische 5e symfonie van Shostakovich is voor hem een inspiratiebron. Verder geeft hij reflecties op Ovidius ’Metamorfosen. De thematiek van de metamorfose, van de transformatie – mens, dier, natuur –, ontsluit bij de kunstenaar de diepste processen die hij in de mens en in zichzelf aanwezig acht. De mens en de kunstenaar die een evenwicht zoeken tussen orde en verbeelding in een complexe realiteit. Een derde uitgangspunt: de moderne en invloedrijke Franse filosoof Georges Bataille, in Parijs vriend van de surrealisten, heeft in zijn boek “Les larmes d’Eros” (1961) een bijzondere moderne visie gegeven over Eros en Thanatos, over liefde en dood. Voor Bataille is de erotiek de bevestiging van het leven tot in de dood. En Marc Kennes zet dit om in pakkende, naakte kwetsbare beelden, met attributen van sterfelijkheid. En dan is er als vierde element de introspectie in het landschap, dat hij persoonlijk vertaalt. Het landschap wordt door de kunstenaar gezien als een paradox van schoonheid en verval.
Vandaag op zijn zestigste, gaat hij nog een stap verder. Hij verdiept nogmaals. Hij bewandelt de smalle weg (“The narrow way) van de introspectie. Ieder schilderij is een pijnlijke blik in het verleden, maar als verwerking meteen een venster – weliswaar op een kier – naar de toekomst. Het schilderij “Nice Creation” bijvoorbeeld stelt een moeder voor, die de jonge schilder lijdzaam overschouwt als een creatuur, metafoor voor het innerlijk lijden, en ruimer voor de onzekere tijden waarin we leven. En het landschap van zijn traumatische jeugd langs de Rupel komt nu op de voorgrond. Voor Marc Kennes is zijn kunst ook een therapie. Zijn werk heeft in de voorbije decennia ook internationale belangstelling gekregen met tentoonstellingen in Nederland, Duitsland, Japan, China, maar vooral Zwitserland door Espace Nicolas Shilling et Galerie te Neuchâtel. Al zijn de invalshoeken gelaagd en verschillend, het basisthema blijft steeds hetzelfde, maar neemt in kracht toe: de zoektocht van de kunstenaar naar zichzelf en naar de essentie van de schilderkunst en van het beeld. Bij deze tentoonstelling verschijnt een catalogus en een bibliofiele editie, met tekst van Ernest Van Buynder, erevoorzitter van het Museum voor Hedendaagse Kunst Antwerpen, MuHKA