Verbazing en ongeloof. Dat zijn de meest voorkomende reacties als we benoemen dat een kind of jongere te maken heeft met een burn-out. Vaak is de veronderstelling dat een burn-out alleen voorkomt bij (jong)volwassenen. Jammer genoeg is niets minder waar.
In Burn-out bij kinderen en jongeren laten we zien hoe een burn-out zich kan ontwikkelen bij kinderen en jongeren. Stress speelt daarbij een belangrijke rol. Die ontstaat bijvoorbeeld op school, maar de bron kan ook bij het gezin van herkomst liggen. Kinderen en jongeren met een burn-out zijn leeggegeven, omdat hun gezinssysteem daar vaak onbewust en onbedoeld om vraagt. Ze zijn opgebrand en emotioneel uitgeput.
Dit boek is geschreven vanuit een contextuele visie. Een spannende benadering die in de kern gaat over de (dis)balans tussen geven en ontvangen bij een burn-out. We nodigen ouders en bege leiders van kinderen en jongeren met stress- of burn-outklachten uit om ook door een contextuele bril naar de situatie te kijken. De kans op een duurzaam herstel wordt daarmee vele malen groter.
Preventie en begeleiding vragen rond dit thema de grootste aandacht, zowel in de school als thuis. Hoe kun je, door een preventief school- en klasklimaat, voorkomen dat door te hoog opgelopen stress een burn-out ontstaat? Welke pedagogische invloed hebben ouders binnen het gezin om een burn-out te voorkomen? En welke effectieve handvatten kun je gebruiken als je een kind of jongere met een burn-out begeleidt? Hoe voorkom je dat een burn-out zich op termijn ontwikkelt tot een angststoornis of depressie? In dit boek bespreken we uitvoerig al deze vragen.
OVER DE AUTEURS
Ard Nieuwenbroek is trainer, therapeut en supervisor bij Ortho Hulp in Sint-Oedenrode. Hij is auteur van meer dan 40 boeken over (leerling)bege leiding. Ard is orthopedagoog en sociaal pedagoog en volgde de opleiding contextuele therapie bij ‘Leren over leven’.
Judith Kimenai is tekstschrijver en opgeleid tot contextueel werker. Ze stond jarenlang voor de klas in het voortgezet onderwijs. In die periode was ze niet alleen docent, maar ook een bevlogen mentor en leerlingbegeleider. Tegenwoordig richt ze zich voornamelijk op publicaties in de educatieve sector.