Maniant en virtuose l'outil de la vacuité, Dogen (1200-1253) met en pièces le dogme de la nature de bouddha, une nature qui permettrait à ceux qui en sont pourvus d'atteindre l'éveil. Pour Dogen, la nature n'est pas une nature ; elle est le il y a total. La nature n'est pas de bouddha ; elle est toujours et déjà bouddha ; elle est vide, ni nature, ni bouddha. La vacuité se vit lorsque le corps se libère du corps dans l'immobilité assise.
Le vacuisme de Dogen est le vacuisme intégral de Nagarjuna. La sagesse de Dogen est la sagesse irascible de Gozanze.
Skillfully expressing his realization of emptiness, Dogen (1200-1253) tears to pieces chapter after chapter the concept of Buddha-nature. For him, the buddha-nature is not something human beings can awaken to. It is not a nature as such. It is there-is without anything missing. The nature is not `from' or `of' Buddha ; it is always and already buddha, even prior to heaven and earth. Emptiness is testified when the body and mind sitting in perfect concentration cast off attachments.
Dogen's emptiness is the integral emptiness of Nagarjuna. Dogen's wisdom is the irascible wisdom of Gozanze.