MENSELIJKE PERSOONLIJKHEID HEEFT COMMERCIËLE WAARDE
Iedere persoon is uniek. De individualiteit en identiteit van de persoon komt tot uiting via zijn fysieke of morele eigenschappen, karaktertrekken en bijzonderheden die samen zijn persoonlijkheid uitmaken. In het kielzog van de technologische ontwikkelingen op het vlak van fotografie en geluidsopnames, industriële productiemogelijkheden en massamedia hebben persoonlijkheidsaspecten steeds meer aan belang gewonnen in het dagelijkse commerciële rechtsverkeer.
Ondanks het economische belang van de commercialisering van persoonlijkheidsaspecten, blijft de juridische theorievorming achterop hinken. Het gevolg hiervan is dat men in persoonlijkheidsrechtelijke aangelegenheden vaak op oneigenlijke wijze concepten en principes uit aangrenzende rechtstakken toepast, zoals het intellectuele eigendomsrecht.
Om aan die juridische lacune tegemoet te komen, bespreekt deze uitgave de juridische principes die de commercialisering van persoonlijkheidsaspecten beheersen en naar de gevolgen voor persoonlijkheidsrechtelijke overeenkomsten: