Elk bedrijf heeft kritieke succesfactoren (CSF’s). Om meetbaar te kunnen maken in hoeverre die CSF’s gehaald worden, zijn er Key Performance Indicatoren, de zogeheten KPI’s. Een dashboard laat deze KPI’s in één oogopslag zien, overzichtelijk en zonder over het scherm te moeten schollen.
Een dashboard:
- Moet zijn uitgevoerd in de huisstijl.
- Moet gebaseerd zijn op een sjabloon, zodat alle dashboards voor de organisatie, de afdelingen en teams dan dezelfde ‘look and feel’ hebben.
- Mag niet meer informatie bevatten dan strikt noodzakelijk.
In dit boek beschrijft de auteur uitgebreid hoe deze stappen in de praktijk worden toegepast.Uit de inhoud:
- Aandacht wordt besteed aan de structuur van dashboards.
- De impact van kleurgebruik.
- Toepassing van diverse soorten grafieken en diagrammen
- Slicing en dicing (gegevenstabellen en diagrammen draaien, kantelen en filteren).
- Downdrillen (inzoomen op een detailniveau).
- Gegevens laden via ETL of ELT.
- Een ontwikkelomgeving kiezen aan de hand van Gartner.
Het boek richt zich op de ict-professional, studenten mbo of hbo en op mensen die binnen hun organisatie moeten uitleggen wat dashboarding inhoudt.