In de zeventiende eeuw had het Rome van Caravaggio en zijn tijdgenoten een enorme aantrekkingskracht op Nederlandse kunstenaars. Eenmaal in de Italiaanse stad aangekomen, wachtte hun echter geen gespreid bedje. De kunstenaars kregen vaak te maken met tegenslagen, van armoede en buitenlandse concurrentie tot geweld en zelfs moordpartijen. Om weerstand te bieden aan deze beproevingen, zochten ze steun bij elkaar. Zo ontstond het kunstgenootschap de Bentvueghels.
Wat volgde was een roerige periode vol drank, beruchte verenigingsrituelen en regels die overschreden werden, met uiteindelijk een verbod van de paus als gevolg. In De Bentvueghels neemt kunsthistoricus Liesbeth M. Helmus ons mee naar deze onstuimige periode in Rome, waarvan de invloeden vandaag de dag nog altijd in de bekende zeventiende-eeuwse werken te vinden zijn.
Liesbeth M. Helmus heeft een PhD in Kunstgeschiedenis en werkt al meer dan 25 jaar bij het Centraal Museum in Utrecht, waar ze senior conservator oude kunst is. Naast haar boek werkt ze aan een tentoonstelling over de Bentvueghels, die vanaf februari 2023 in het Centraal Museum te zien is.