Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Het woord fenomenologie, leerde er verschijnselen, is van oudere datum; hoofdwerken van Hegel en Ed. von Hartmann dragen het reeds in hun titel. Maar in de betekenis van een bepaalde wijsgerige methode, waarbij men van een "fenomenologische school" kan spreken, is het een tamelijk modern begrip, afkomstig van de Duitse filosoof Edmund Husserl (1913). Een groot aantal leerlingen en latere navolgers past deze wijsgerige methode toe, die ook in de extensiefilosofie een grote invloed heeft uitgeoefend. Overigens moet men deze laatste niet met de fenomenologie vereenzelvigen. Zij heeft los van het existentialisme haar eigen beoefenaars en onder deze neemt de Franse denker Merleau-Ponty een voorname plaats in. Deze moderne Franse filosoof geniet minder bekendheid bij een brede lezerskring, omdat hij niet tegelijk andere figuren uit de hedendaagse Franse wijsbegeerte (Sartre, Marcel, Camus) ook als roman- en toneelschrijver is opgetreden, maar zich heeft beperkt tot de eigenlijke denkarbeid. Deze moet men zich echter niet al te abstract voorstellen, want Merleau-Ponty beweegt zich, met name in zijn kleine essays (verzameld in de bundels Sens et non-sens en Signes) vaak op het terrein van het actuele leven, ook wel op het gebied van literatuur en kunst.
Het rijk van prof. Kwant geeft een grondige oriëntatie in de methode en het werk van de Franse wijsgeer, die na zijn dood meer en meer de aandacht lijkt te gaan trekken. Hij behandelt het zeer belangrijke begrip "lichaam-subject", de houding van Merleau-Ponty ten opzichten van metafysische vraagstukken en de wetenschappen. Vanzelfsprekend is een hoofdstuk gewijd aan zijn wisselende relatie met het marxisme, alsook aan zijn standpunt naast en tegenover Sartre. De schrijver eindigt met een aantal kritische beschouwingen. Voor een inzicht in een van de belangrijkste wijsgerige figuren van deze tijd en daardoor ook in de hedendaagse filosofie in ruimere zin, is het helder geschreven werk van prof. Kwant een bijdrage die aan vele belangstellenden, ook buiten de kring der vaklieden, welkom zal zijn