Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Deze toegankelijke gids stelt basisschoolleerkrachten, speciaal onderwijsleerkrachten, onderwijsassistenten, logopedisten, remedial teachers, orthopedagogen in staat te begrijpen hoe het werkgeheugen functioneert en hoe het in leersituaties ondersteund kan worden. De auteurs hebben door onderzoek aangetoond dat een zwak werkgeheugen leidt tot leerproblemen bij bijvoorbeeld kernvakken als taal en rekenen. De capaciteit van het werkgeheugen is doorslaggevend voor het leveren van goeie leerprestaties. Door het observeren van kinderen met een zwak werkgeheugen tijdens hun dagelijkse bezigheden in de klas werd duidelijk dat hun frustraties, mislukkingen en gemiste leermomenten naar voren komen als ze bezig zijn met activiteiten die het geheugen te zwaar belasten. Problemen met het werkgeheugen op school worden vaak niet opgemerkt, of worden geduid als een gebrek aan concentratie (zoals 'luistert niet' of 'snel afgeleid') of als gebrek aan motivatie ('heeft geen belangstelling'). Kinderen met een zwak werkgeheugen beginnen meestal op een goede manier aan een opdracht, maar vergeten vervolgens de belangrijke informatie die nodig is om de taak af te ronden; als er dan geen steun komt, bestaat wel de kans dat ze worden afgeleid of gaan dagdromen. Dit soort gedrag kan het directe gevolg zijn van fouten van het werkgeheugen en dat gedrag kan worden verminderd door effectief klassenmanagement. Interventie op het juiste moment kan het kind aan het werk houden. Kinderen met een zwak werkgeheugen vormen een duidelijke categorie zorgleerlingen en hebben gerichte hulp nodig om te kunnen voldoen aan de reguliere eisen in de klas. Bij onderzoek naar ontwikkelingsstoornissen op leergebieden is het vrij algemeen om problemen van het werkgeheugen te beschouwen als bijverschijnsel van een van de bekende problemen als dyslexie, taalstoornissen of ADHD. In geen van deze gevallen is een zwak werkgeheugen een criterium voor de diagnostisering, hoewel de combinatie wel vaak voorkomt. Een zwak werkgeheugen komt zeker even vaak voor als de boven genoemde stoornissen. Dit boek maakt duidelijk welke rol het werkgeheugen speelt bij leren en hoe kinderen baat kunnen hebben van het implementeren van theoretisch onderbouwde interventies en strategieën die zorgen voor een sterk raamwerk van geheugensteun.