‘Disruptive innovation’ is een term die steeds vaker wordt gebruikt in managementmilieus. Het beschrijft hoe kleine opstartbedrijfjes er met weinig middelen toch in slagen de gevestigde waarden succesvol te beconcurreren. Hoewel disruptie altijd al heeft bestaan, zorgt de technologische vooruitgang voor een ongeziene snelheid waarmee start-ups ‘disrupteren’.
Om het hoofd boven water te houden in deze disruptieve tijden, dienen organisaties ‘entrepreneurial’ te zijn. In ‘entrepreneurial organizations’ wordt het individueel ondernemend gedrag van medewerkers gealigneerd met een ondernemende bedrijfscultuur. Organisaties zijn sociale levende systemen, waardoor de individuele medewerkers van cruciaal belang zijn. De hypothese dat betrokken medewerkers automatisch ondernemend gedrag vertonen, dient echter genuanceerd te worden. Dit boek pleit er dan ook voor het individueel ondernemend gedrag als belangrijk autonoom concept in te voegen in de bedrijfsstrategie.
De ondernemende organisatie reikt ontwerpstrategieën aan die zowel het effectief individueel ondernemend gedrag van de medewerkers stimuleren als het ontwerpen van een ondernemende bedrijfscultuur ondersteunen. Het boek is bedoeld voor studenten, docenten en leidinggevenden uit de privé- en de openbare sector.