Voor ontwikkelingsgericht passend onderwijs is de volgende vraag bepalend:
Wat heeft dit kind of deze leerling (ook die met een specifieke, niet te complexe ondersteuningsbehoefte) in deze situatie, op dit moment, in deze fase van zijn of haar ontwikkeling nodig en hoe helpen wij dat als leraren, mentoren of coaches mogelijk te maken?
Ontwikkelingsgericht passend onderwijs baseert zich op de ontwikkeling van leerlingen met hun grote onderlinge verschillen op biologisch, neurologisch, sociaal en psychologisch vlak.
Dit onderwijs is meer dan alleen zorgen voor de juiste plaatsing van de leerling met een beperking. Het gaat ook om een verandering van aspecten zoals doelen, middelen, ruimtes en normering. Ontwikkelingsgericht passend onderwijs is ook het voorportaal van inclusief onderwijs en ingebed in het streven naar een inclusieve samenleving waar iedereen erbij hoort.
Dit essay wil een aanzet geven tot een duurzaam ontwikkelingsgericht onderwijssysteem met belangrijke voorstellen voor wijziging, zoals het vervangen van de Centrale Examens door maatwerkdiploma’s gebaseerd op certificaten op niveau met zorg voor de civiele effecten. Daarnaast moeten het zittenblijven, afstromen en voorwaardelijk overgaan bij wet verboden worden. Elke leerling is welkom en verdient een doorgaande ontwikkeling.
Dolf van den Berg is emeritus hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Centraal in zijn wetenschappelijk werk staat de zoektocht naar opvoeding en onderwijs dat meer in overeenstemming is met de kenmerken van menselijke en professionele ontwikkeling.
www.dolfvandenberg.nlISBN: 9789463711876