Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
HAAS is de eerste vervolgstrip van eigen bodem, die zich afspeelt tegen de achtergrond van Nederland in de Tweede Wereldoorlog. De redactie van het magazine Eppo omschrijft HAAS als een grafische roman op literair niveau. De schrijfstijl van Van Bavel zorgt voor een vlot en avontuurlijk verhaal, realistisch en helder in beeld gebracht door De Heij, waardoor het een hedendaagse vertelling is geworden in een ouderwetse setting. In HAAS zijn het vooral de confronterende menselijke interacties die het verhaal vertellen tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog.
Brabant 1942. Vanuit het dorp Drimmelbergen wordt er een verzetsgroep aangestuurd door een Rooms Katholieke priester met de schuilnaam HAAS. Na de Antwerpse Jodenrazzia's van 11 september weten een rabbijn en een jong meisje Drimmelbergen te bereiken. Echter, ze willen terug naar Antwerpen en vragen HAAS om hen daarbij te helpen. Wat volgt is een onvergetelijke reis, dwars door bezet gebied waarbij zowel het geloof als de idealen van de priester en de rabbijn zwaar op de proef worden gesteld.
Het verhaal is fictief, maar speelt zich af in een authentieke setting. Hierdoor heeft HAAS een avontuurlijk karakter zonder het drama van de oorlog uit het oog te verliezen of te romantiseren. Op een meer persoonlijk niveau voegen de karakters die de hoofdrol spelen, gebaseerd op hun geloof en achtergrond, nog extra diepgang aan het verhaal toe.
HAAS wordt getekend door Fred de Heij (1960) en geschreven door Rob van Bavel (1966). De Heij is voornamelijk werkzaam als kunstschilder maar heeft door de jaren heen ook veel illustraties en verhalen gemaakt voor diverse educatieve uitgaven, boeken en (strip)tijdschriften. Van Bavel is multi-getalenteerd actief in de wereld van het beeldverhaal. Als uitgever en patroon van de Don Lawrence nalatenschap heeft hij de afgelopen decennia reeksen als Storm en Trigïe opnieuw met veel succes bij het publiek onder de aandacht gebracht. In de reeks van kwaliteitsuitgaven is hij medio 2007 gestart om het magazine Eppo nieuw leven in te blazen. Inmiddels is dit blad van weleer wederom een gezond podium voor het beeldverhaal in Nederland. Daarnaast is Rob van Bavel tekstschrijver en scenarist voor diverse stripverhalen (o.a. Babeteam en Alleen rond de wereld).
HAAS is het eerste project waarbij Van Bavel en De Heij samenwerken. Inmiddels werken ze al weer aan het tweede verhaal 'Blind vertrouwen' dat aansluit op 'De weg terug'.
“Het tekenwerk van Fred de Heij geeft HAAS een aardse levendigheid. In een ongenadig tempo wordt de lezer meegevoerd naar een onvermijdelijk maar evengoed verassend eind.“ Ger Apeldoorn