Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
De afgelopen decennia is het werk van professionals op het snijvlak van de (jeugd-)hulpverlening, de geestelijke (jeugd-)gezondheidszorg en het sociaal werk veranderd, mede onder invloed van de verschuiving van de verzorgingsstaat naar de participatiemaatschappij. De genoemde professionals, hun cliënten en beleidsmakers ervaren diverse spanningsvelden als gevolg hiervan. Deze spanningsvelden komen voort uit een functionele invulling van het aan de participatiemaatschappij onderliggende participatie- en integratie-ideaal en een daarbij aansluitende technische georiënteerde begeleidingsvorm.
In dit boek wordt een alternatieve benadering beschreven die de spanningsvelden kan verminderen en/of wegnemen. Deze benadering kenmerkt zich door een inclusieve invulling van het participatie- en integratie-ideaal en een bijpassende idiografisch-relationeel georiënteerde begeleidingsvorm. Professionals die werken volgens deze benadering nemen in de huidige maatschappelijke context een voorlopersrol in.
De casusstudie biedt een systematische beschrijving van de werkwereld van professionals die volgens deze alternatieve benadering werken, vanuit het perspectief van deze professionals zelf. Wat betekent het voor hun (dagelijks) werk? Welke invloed heeft het op de manier waarop ze cliënten begeleiden? Hoe verhoudt het zich tot hun eigen persoon? En hoe verhoudt het zich tot de context waarbinnen zowel zijzelf als hun cliënten functioneren?
Er zijn 15 ontwikkelcoaches geïnterviewd. Ze zijn werkzaam bij een zorginstelling in het noorden van het land. Ze bieden, binnen het vrijwillige kader, ambulante begeleiding aan kinderen, jongeren en jongvolwassenen met een Autisme Spectrum Stoornis. Ze begeleiden hun cliënten op basis van Mediërende Levensloopbegeleiding.
De Grounded Theory vormde de leidende onderzoeksbenadering. De narratieve en discursieve psychologie zijn gebruikt om tot aanvullende en verrijkende inzichten te komen.
Deze pluralistische aanpak heeft geleid een rijke, veelzijdige schets van de werkwereld van de ontwikkelcoaches. Een schets die het complexe en dynamische karakter van professies op het snijvlak van het sociaal domein zichtbaar maakt en die het belang van het reflecteren op en het expliciteren van ideologische referentiekaders weerspiegelt. Een schets die daarmee op operationeel en beleidsmatig niveau waardevolle inzichten oplevert ten aanzien van de gedachtevorming en kennisdeling met betrekking tot de beroepsuitoefening van de specifieke groep professionals die centraal staat in de studie én de ontwikkelruimte van hun cliënten.