Met Dit is Onderzoek! maken studenten kennis met alle stappen in het onderzoeksproces. Het biedt duidelijke richtlijnen voor het stellen van goede onderzoeksvragen en het kiezen van de juiste methoden. Studenten leren kritisch na te denken én te handelen in hun onderzoek en zo hun onderzoeksproces te verbeteren.
Dit is Onderzoek! begeleidt studenten door elke fase van onderzoek:
Deze gestructureerde opbouw zorgt ervoor dat studenten zelfstandig een volledig onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren.
Deze nieuwe, vierde editie behandelt drie belangrijke onderzoeksdoelen: verkennen, verklaren en veranderen. Deze doelen helpen studenten hun onderzoek richting te geven en de juiste keuzes te maken voor vragen, methoden en aanpak.
In deze editie is meer aandacht voor ontwerp- en participatief actieonderzoek. Daarnaast wordt er ingegaan op de inzet van AI bij het verkennen van vraagstukken en het analyseren van (kwalitatieve) data. Elk hoofdstuk begint met leeruitkomsten en na iedere paragraaf volgen opdrachten die studenten helpen bij het ontwikkelen van een halffabricaat, zoals een onderzoeksplan of een rapportage. Zo wordt theoretische kennis direct toegepast en worden studenten getraind in hun onderzoeksvaardigheden.
Dit is onderzoek! is inzetbaar op alle hbo-opleidingen en voor alle fasen.
Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals extra oefeningen, casussen en presentaties die eenvoudig op maat kunnen worden aangeboden. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met uitlegvideo's, samenvattingen, toetsvragen en begrippentrainers. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Ben Baarda heeft op basis van jarenlange ervaring als universitair docent en adviseur een groot scala aan standaardwerken op het gebied van de methodenleer en statistiek ontwikkeld.
René van Vianen is inhoudscoördinator bij de master Pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en doceert over onderzoekend veranderen en begeleidt studenten bij hun vraagstukken.