De wereld is volop in beweging en het basisonderwijs verandert mee. Als leerkracht krijg je steeds meer ruimte om samen met collega’s eigen leeractiviteiten vorm te geven, maar hoe doe je dat? Hoe bereid je kinderen voor op een toekomst waarvan niemand weet hoe die eruit gaat zien? Wat is voor leerlingen van nu belangrijk om te leren – en hoe leer je ze dat? Hoe ga je om met verschillende onderwijsbehoeftes en hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen op hun eigen niveau optimaal presteren? Doelgericht onderwijs ontwerpen, de opvolger van Cyclisch onderwijs ontwerpen, helpt je als (toekomstig) leerkracht om samen met collega’s onderwijs te ontwerpen dat past bij deze tijd. Het werken vanuit doelen staat daarbij centraal.
Het boek begint met een hoofdstuk over het belang van onderwijs ontwerpen en wat dat betekent. De vijf stappen in de cyclus van doelgericht onderwijs ontwerpen worden in dit hoofdstuk geïntroduceerd. Dit zijn: doelen stellen, leeractiviteiten ontwerpen, leeractiviteiten organiseren, leeractiviteiten begeleiden, en evalueren. Deze stappen worden in de volgende vijf hoofdstukken nader toegelicht.
Doelgericht onderwijs ontwerpen is bestemd voor pabostudenten en professionals in de onderwijspraktijk.
Anouke Bakx en Anje Ros zijn beiden lector Goed leraarschap, goed leiderschap aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Erik Bolhuis werkt als hogeschoolhoofddocent bij Institutional Research en geeft les bij de masters van de lerarenopleidingen van Hogeschool Windesheim.