Rond 1900 werden in heel Europa dezelfde boeken gelezen, dezelfde opera's opgevoerd en dezelfde muziekstukken gespeeld. Hoe heeft die culturele canon zich kunnen vormen? Historicus Orlando Figes laat zien dat belangrijke technologische en economische ontwikkelingen (trein, telegraaf, fotografie, vrije markt) de verborgen krachten achter de vorming van een gedeelde Europese cultuur zijn geweest.
In dit levendig geschreven boek staan drie personen centraal: de grote schrijver Ivan Toergenjev, de gevierde zangeres Pauline Viardot, met wie Toergenjev een intieme relatie had, en Paulines echtgenoot Louis Viardot, een goed ingevoerde kunstcriticus. Zij hadden contact met bijna iedereen in Europa die in cultureel opzicht belangrijk was, zoals Chopin, Delacroix, Dickens, Dostojevski, Flaubert, Wagner en Brahms. De beschrijving van de kosmopolitische levens van de drie hoofdpersonen staat voor het grote verhaal van de ongekende artistieke prestatie aan het begin van de negentiende eeuw, toen de culturele globalisering van Europa een aanvang nam.
Orlando Figes heeft zich gebaseerd op talloze documenten, vele brieven en ander, onbekend archiefmateriaal. De auteur voert de lezer langs concertzalen, theaters, salons en ateliers. Europeanen is een prachtig verhalend boek over cultuur als verbindende kracht tussen naties.
'Als historici vertellers zijn, dan is Figes een meester in vertelkunst.' De Standaard
'Figes toont zich in Tragedie van een volk een begaafd verhalend historicus. Hij schildert met zwierige streken een magnifiek tableau van de revolutie.' NRC Handelsblad
'Figes lezen is een genot. Zijn stijl is meeslepend, het tempo strak, zijn ontleding haarscherp en zijn standpunten uitdagend. De Krimoorlog is een voltreffer.' De Morgen
'Fluisteraars is een waardig eerbetoon aan de slachtoffers van de Terreur.' The Independent
'Natasja's dans is een meesterlijk werk.' The New York Review of Books