Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Cindy Wright | Eye to eye Museum Hof van Busleyden 31.10.2020 - 03.01.20 In de ondergrondse exporuimte presenteert Cindy Wright Eye To Eye, een reeks van tien houtskooltekeningen van evenveel schedels uitgevoerd op groot formaat. Een elfde, nog grotere tekening vervolledigt de serie als een synthese van de tien individuele schedels. De thema’s als verval, eindigheid en kwetsbaarheid vormen een rode draad doorheen het werk van de kunstenares. Ze leunt daarmee aan bij de zeventiende-eeuwse schildertraditie in Europa, waarin stillevens diezelfde thema’s omvatten. De stillevens van Cindy Wright maken ook indruk om andere dan hun louter formele en esthetische kwaliteiten. Ze dragen steeds ook een wezenlijke maatschappelijke en ecologische bezorgdheid in zich. Via haar werk stelt ze ethische vragen over onze menselijke vergankelijkheid en fragiliteit, onze omgang met de dood, over de toekomst van onze samenleving en van de planeet waarop we leven. De nieuwe reeks van Cindy Wright vormt ook de aanleiding voor Museum Hof van Busleyden om de schedel en zijn betekenis verder uit te diepen. Samen met de kunstenares staan de curatoren stil bij drie kunstwerken uit de opstelling van het museum: het portret van de Heilige Hiëronymus, een beeltenis van de rouwende Margareta van Oostenrijk en de kwetsbare Besloten Hofjes. Ze nodigen de bezoeker uit om met een andere blik te gaan kijken naar deze meesterwerken uit de vroege zestiende eeuw en het taboe rond sterfelijkheid te doorbreken. Bij deze expo verschijnt ook een kunstenaarspublicatie en editie uitgegeven door Stockmans Art Books
Het tedere meesterschap van de angst Elf monumentale, fluweelzachte verschijningen zweven gewichtsloos in het diepste zwart. Roerloos illuminerend nemen ze plaats in de zee van ruimte die Cindy Wright voor hen creëerde in de overweldigende installatie Eye To Eye (2020). De figuren kijken ons trots, brutaal recht aan. We worden aangestaard. Maar waar zich ooit ogen bevonden, zijn nu enkel lege gaten. Deze imposante houtskooltekeningen tonen menselijke schedels. Wright presenteert ons onze eigen sterfelijkheid, met een helder witte rand, als een rouwsantje. Niettemin is de dood haar grootste angst. “De dood van mijn dierbaren, het idee van mijn eigen dood en wat die zou betekenen voor hen.” Oog in oog gaan staan met onze vergankelijkheid vraagt lef. Wright maakte het beheersen van haar angst tot een sleutelconcept van haar oeuvre. Mark Twain verwoordde dit concept van moed geboren uit weerstand als The mastery of fear, het meesterschap van de angst. ... De 10 afzonderlijke tekeningen werden door de kunstenares digitaal samengevoegd tot één nieuw beeld: Unification (2020). Hier verweven de individuele portretten zich tot een universele schedel. In zijn abstrahering kan de doodskop gratuit worden en verliest hij de voor de kunstenares zo belangrijke confronterende waarde. Het spanningsveld tussen beide manieren van weergeven verwerkt zij in deze laatste tekening waarin de hele installatie, en zo men wil de mensheid, vervat zit. Deze schedel overstijgt de persoonlijke reflectie en heeft de capaciteit symbool te staan voor een volledige soort, de mens. De wereld gaat door, ook na onze dood. Femke Vandenbosch