Dit basisboek is een rijke bron ter kennismaking met de eigen wijze van werken in het freinetonderwijs. Het is een ruim geïllustreerd naslagwerk om je praktijk te spiegelen en om met collega’s stappen te blijven zetten die het werk verbeteren.
Voor beginnende en ervaren leerkrachten in basis- en middelbaar onderwijs, voor studenten en docenten van lerarenopleidingen worden het hoe en het waarom op een toegankelijke manier met elkaar verbonden. Dat zorgt voor inzicht in de onderliggende principes die freinetonderwijs effectief maken en voorkomt onbegrepen en oppervlakkige toepassingen. Honderd jaar ervaring en onderzoek in de freinetbeweging zorgen voor vele valide handvatten, tips en prikkelende praktijkvoorbeelden.
Centraal staan de stevig gewortelde freinettechnieken. Uitgaan van ervaringen, leren in levende samenhang met betekenisvolle gehelen, overleggen en communiceren, samenwerken en leren met en van elkaar, vrijheid in een sociaal leerproces, burgerschap, diversiteit en inclusie, expressie, ontdekkend leren, zelfwerkzaamheid … Het zijn begrippen uit onderwijsdiscussies, die in dit boek vorm en inhoud krijgen.