Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
De fundamentele problemen welke de schrijver behandelt kan men zeer in het kort aldus aanduiden: wat is geschiedenis, wat is waarheid, wat is wetenschap? Er is een tijd geweest dat de mensheid deze problemen nog niet stelde. Eigenlijk stellen vele mensen ze ook in onze tijd nauwelijks. De ouderen onder ons hebben nog een herinnering aan de rustige tijd van voor de eerste Wereldoorlog, toen "geschiedenis" nog iets was van vroeger. De dramatiek van onze dagen echter dat iedereen iets beseffen van de geschiedenis die onszelf aangaat, maar de meesten koesteren dit besef niet uit lust en liefde. Met "waarheid" is het eigenlijk niet anders. Wáár is voor de onproblematische mens dat hij als werk meent te ervaren. Dat dit niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt, dringt maar moeilijk, tegen zijn wil tot hem door. De mensheid die leefde in een wereld van mythen, door een oude, onnaspeurbare traditie gevormd, leefde bij de realiteit van het heden en het stellen van problemen was iets van een pijnlijke doorbraak. Wij kennen deze ontwikkeling uit het oude Griekenland: daar heeft zich het intellect gevormd dat gaat vragen en moet blijven vragen, immer nieuwe vragen door de loop der eeuwen heen: dat is de geschiedenis van de wijsbegeerte. Voor velen in onze tijd en geschiedenis. Is een vrij troosteloze afloop De waarheid is onherkenbaar, de historie zelf zonder zin; de wetenschap, ja die wordt beoefend, maar zij is in haar diepste grond zelf het grootste probleem. Tot in onze dagen aldus strekt zich de tweespalt in de menselijke geest uit.
Niet iedereen behoeft de filosofie te beoefenen, maar velen worden er onweerstaanbaar toegetrokken, ook al zijn zij geen "vaklieden". Voor hen heeft Krüger zijn boek geschreven, een boek dat de vragen scherp en helder stelt, dat de boeiende worsteling van de historie der wijsgerige problemen in vogelvlucht voor onze geest ontvouwt; een boek dat ook een pleidooi wil zijn voor een nieuwe eenheid, voor evenwicht en afronding in een wetenschappelijk verantwoorde wijsbegeerte van de diepste problematiek van mens, wereld en God bent