Dit handboek geeft een grondige en actuele analyse van de consumentenbescherming en marktpraktijken. De wetgeving met inbegrip van de recentste evoluties zoals de omzettingswetgeving van de Omnibusrichtlijn en Boek XIX Wetboek van economisch recht, alsook de meest relevante rechtspraak en rechtsleer worden in de analyse verwerkt.
De algemene bescherming bij handelspraktijken b2c en b2b (m.i.v. parasitaire concurrentie, misbruik van economische afhankelijkheid en bedrijfsgeheim), bij de bijzondere promotionele praktijken en bij vergelijkende reclame vormt een eerste deel. Vervolgens komt de bescherming van de consument als contractpartij uitvoerig aan bod: oneerlijke bedingen, consumentenkoop (goederen en digitale inhoud), verkoop op afstand en verkoop buiten de verkoopruimte, alsook de invordering van schulden. Verder gaat aandacht naar de financiële consument (o.m. kredieten, betalingsdiensten), de consument als reiziger (pakketreis, vlucht) en de consument als slachtoffer (productaansprakelijkheid). Een analyse van private handhavingsregels rondt het boek af.