Sinds 2021 zijn scholen en groepsleerkrachten wettelijk verplicht om in de klas aandacht te besteden aan burgerschapsvorming, zodat kinderen opgroeien tot burgers die respect hebben voor de democratie, oog hebben voor de medemens en voor zichzelf opkomen. Inzicht in burgerschapsvorming helpt basisscholen en (toekomstige) leerkrachten om op bewuste en verantwoorde manier invulling te geven aan onderwijs in burgerschapsvorming.
Het theoretische deel van het boek behandelt de drie overkoepelende thema’s van burgerschapsvorming: identiteit, democratie en wereldburgerschap. Teksten worden afgewisseld met casussen, opdrachten en stellingen die de lezer in staat stellen de theorie direct toe te passen en zo een eigen visie te ontwikkelen. Elk hoofdstuk sluit af met een meetinstrument waarmee scholen en leerkrachten eenvoudig kunnen bepalen of ze voldoende aandacht besteden aan het hoofdstukthema.
Behalve theorie bevat het boek inspirerende lessuggesties en tal van praktisch uitvoerbare ideeën die leerlingen stimuleren om mee te doen in de klas, op school en in de omgeving. Ook doet het boek een voorstel voor een canon van burgerschapsvorming, met 36 vensters over de drie hoofdthema’s. Daarnaast krijgen leerkrachten handvatten aangereikt om zelf zo’n canon op te stellen. Ten slotte biedt het boek een aantal handige modellen waarmee schooldirecties en onderwijsteams onderwijs over burgerschapsvorming kunnen inrichten.
Op de website bij dit boek vind je aanvullende casussen, opdrachten en lessuggesties, en links naar websites met achtergrondinformatie over de thema’s. Op de website vind je ook de meetinstrumenten bij de hoofdstukken in invulbare vorm.
Jan de Bas is historicus. Sinds 1990 werkt hij als docent geschiedenis bij verschillende pabo’s. Hij schreef meerdere onderwijsboeken, waaronder Geschiedenis InZicht (met Frank Brinkman), De pabotoets geschiedenis haal je zo en De pabotoets aardrijkskunde haal je zo. Wesley van Meir werkte negen jaar als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs. Ook gaf hij les in aardrijkskunde en levensbeschouwing. Sinds 2014 werkt hij als docent geschiedenis bij de pabo Avans Breda.