Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Met een rijk-geïllustreerd boek en een gelijknamige overzichtstentoonstelling brengt Museum MORE een ode aan het oeuvre van Jan Beutener (1932). Een kijker. Een ontdekker van dingen. Van details die hij een unieke lading geeft, van suggestieve maar altijd heldere uitsnedes of uitvergrotingen. Met gevoel voor absurdisme. En voor humor vermengd met melancholie. Alleen Beutener kan kiezen voor een paar knokige knieën die uitsteken tegen een windscherm of een zakdoekje verstopt in de naad van een fauteuil. Hij ziet een bijzondere lichtval, de manier waarop een blad aan een plant hangt of de schim van een wegrennend persoon. Zijn beelden sluiten ieder rumoer buiten en lijken de zwaarte van het bestaan te relativeren. Uiteindelijk blijkt Beutener een vertellende realist pur sang. Een kunstenaar ook, die met zijn werk bewijst dat ‘het schilderij’ als kunsthistorisch fenomeen nog altijd springlevend is. Terwijl de schilderkunst veelvuldig doodverklaard werd toen Beutener zijn artistieke weg koos in de jaren ’60 en ’70. Het boek bevat een selectie van meer dan 70 schilderijen, waaronder natuurlijk ook tijdloze iconen zoals Beuteners intieme maar ook geestige ‘Aardappels’. Een terugblik op 50 jaar kunstenaarschap tussen 1969-2019.
Jan Beutener werd voor dit boek geïnterviewd in zijn huis in Amsterdam. Een gesprek over abstractie en realisme, over Pop Art en Nieuw Kijken, over het Stedelijk Museum, Ateliers 63 en de Rijksakademie, over fondsen en commissies, maar vooral over de vrijheid van het individu. Beutener over een van zijn meest iconische schilderijen: “Het maken van Aardappels was een duidelijk statement ten opzichte van de heersende opvatting over moderne kunst in de jaren zestig. Ik vond dat ik een Nederlands schilderij had gemaakt. Je zou kunnen zeggen: een Nederlandse variant van Pop Art. Gewoon de aardappel erin brengen, dacht ik, die eet iedereen. Het dagelijks leven. Benen op de grond. Weg van het heilige der heiligen van de abstracte kunst. Ik bewonderde dat echt wel, en nog steeds, maar ik wilde iets doen wat van mijzelf was”.
Dit boek verschijnt bij de gelijknamige tentoonstelling in Museum MORE in Gorssel van 19 januari t/m 31 mei 2020.