Lobbyen voorbij de donkere achterkamers
Een heldere blik op het snijvlak tussen politiek, de bedrijfswereld en de media
Zo worden ze genoemd: Big Oil, Big Pharma, Big Sugar, Big Tobacco, Big Alcohol, de bankenlobby, de autolobby, de kernenergielobby, de landbouwlobby, de klimaatlobby zelfs. Hun belangen worden verdedigd door zogenaamde lobbymachines en wanneer zij aankloppen, krimpt elke beleidsmaker trillend en zwetend in elkaar. Want hun wil is wet. Zegt men.
Hoewel lobbyen al eeuwenlang bestaat, loopt de publieke perceptie nog steeds behoorlijk mank. Ook bedrijven en overheden kampen met vooroordelen en praten daardoor al te vaak over en langs elkaar heen.
Lobbyen is het eerste boek in het Nederlandse taalgebied dat analyseert, duidt en beschrijft hoe bedrijven effectief en efficiënt kunnen interageren met beleidsmakers. Vanuit zijn jarenlange en internationale ervaring in de politiek, de publieke sector en de bedrijfswereld biedt Karel Joos een unieke en gedetailleerde kijk op het doen en laten van een corporate public affairs professional. Daarbij gaat hij zowel in op basisconcepten en technieken als op veelgemaakte lobbyfouten en actuele onderwerpen zoals ethiek en transparantie.
Een succesvolle public affairs campagne komt neer op het samenspel van drie elementen: inzicht, invloed en impact. Aan de hand van een uitgebreide case en concrete, heldere voorbeelden komt de lobbypraktijk van begin tot einde en in alle openheid op tafel.