Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Musica Futurista Een kennismaking met experimentele instrumenten Inleiding In zijn Futuristisch Manifest van de 1913 zei de Italiaan Luigi Russolo vaarwel aan de klassieke instrumenten waarvoor Beethoven zijn symfonie‘n had geschreven. In de oren van Russolo schrŽŽuwde de jonge twintigste eeuw om een nieuwe kunst, die zou passen bij het lawaai en de snelheid van de nieuwe tijd: motoren, fabrieken, een denderend stedelijk leven É Hij stelde nieuwe klankmachines voor, die nauwer aansloten bij een wereld van metaal en kunststof, van loeiende fabriekssirenes, straatrumoer en reclameslogans. Met de ronkende, ratelende, snerpende en ruisende geluiden van zijn intonarumori schoof hij in ŽŽn klap het lawaai van alledag naar voor als muzikaal geluid. Tot op vandaag zijn ÔruisklankenÕ niet meer weg te denken uit de muziek, en ook nu ontwerpen componisten nieuwe instrumenten voor nieuwe tijden. Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van het Futuristisch Manifest, organiseerde MATRIX in 2013 voor het eerst een korte workshopreeks rond experimentele instrumentenbouw, onder de titel Musica Futurista. We bouwden onze eerste intonarumori en zochten ook inspiratie bij jongere generaties muzikale uitvinders. Zo knutselden we instrumenten van recyclagemateriaal, versterkt met een contactmicrofoon, en bouwden we een eigen versie van Michel Waisvisz onvolprezen crackle box. Al snel volgden er meer workshops, zowel voor kinderen als voor jongeren en volwassenen, vaak in samenwerking met muzikanten en componisten. Logos Foundation sprong mee op de kar en bracht jarenlange ervaring met experimentele en intu•tieve instrumenten mee. Na enige tijd rijpte het idee om het materiaal en de idee‘n achter de Musica Futurista workshops samen te brengen in een boek op maat van avonturiers van diverse pluimage, met of zonder muzikale voorkennis. Dit boek bundelt bouwplannetjes voor verschillende instrumenten en tips voor boeiende muzikale ontdekkingstochten. De vier inleidende hoofdstukjes schetsen de denkwereld van enkele muzikale denkers en componisten wiens experimenten een bijzondere inspiratiebron vormden voor dit boek. De bouwplannetjes in dit boek zijn heel uiteenlopende van moeilijkheidsgraad, zodat zowel beginners als meer gevorderde knutselaars hun gading kunnen vinden. Het boek is geschreven voor jongeren en volwassenen. Mits gepaste begeleiding, kunnen ook kinderen vanaf 9 jaar de meeste instrumenten bouwen (meer informatie hierover is te vinden in het laatste hoofdstuk). Musica Futurista is niet opgevat als een handboek met kant-en-klare stappenplannen, eerder als een verzameling basisrecepten waar elke lezer naar eigen smaak mee aan de slag kan. We hopen van harte dat het voor u Ð lezer, bouwer, muzikant Ð het begin mag zijn van een spannend sonoor avontuur.