Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
In zijn magistrale werk A Secular Age (2007) levert de Canadese filosoof CHARLES TAYLOR (1931) een belangrijke bijdrage aan een breed en open debat tussen verschillende gelovige en ongelovige posities over de toekomst van religie. Daarnaast geeft hij een historische analyse van de ontwikkeling van religie en secularisatie in de westerse cultuur. Het begrip transformatie vervult daarin een sleutelrol. In dit boek wordt de betekenis van het begrip transformatie in het denken van Taylor onderzocht. Is er een samenhang tussen Taylors transformatiebegrip en zijn opvattingen over transcendentie?
Transformatie als proces van levensverandering maakt deel uit van Taylors definitie van religie. De belangrijkste stelling uit A Secular Age is dat secularisatie een teruggang betekent in het perspectief van transformatie. A Secular Age wil behalve een historische analyse ook een bijdrage bieden aan een breed en open debat tussen verschillende gelovige en ongelovige posities over de toekomst van religie. In dat debat neemt Taylor zelf duidelijk stelling. Hij breekt een lans voor een gelovig perspectief. Geloof en ongeloof ziet hij niet als twee tegenovergestelde theorieën over de werkelijkheid, maar als oorspronkelijk nauw aan elkaar verwante benaderingen, die op elkaar betrokken blijven.
In het tweede deel van het boek worden de opvattingen van Taylor daarom op die van enkele anderen betrokken. Als eerste komt ERIK BORGMAN aan het woord, als katholiek theoloog die de christelijke traditie op eigentijdse wijze voort wil zetten. Als tweede GER GROOT, als atheïstisch filosoof in wiens cultuurbeschouwing de veranderende plaats van religie een belangrijke plaats inneemt. De derde gesprekspartner is HARRY KUITERT, als protestants theoloog die een radicaal nieuwe benadering en zuivering van het christelijk geloof heeft bepleit.
Iemke Epema laat zien dat de verschillende posities van deze drie denkers overeenkomen met de uitvalsbases die Taylor onderscheidt in het gesprek tussen geloof en ongeloof. Dit debat brengt wezenlijke vragen over de toekomst van het religieuze verleden naar boven die ons allen aangaan, gelovig of ongelovig.
Iemke Epema (1965) is als predikante van de Protestantse Kerk in Nederland verbonden aan de protestantse gemeente Zwolle (Oosterkerk). Ze studeerde theologie in Groningen, Oxford en Leipzig.