Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
In de filosofische traditie nemen Friedrich Nietzsche en Martin Heidegger een unieke plaats in. Nietzsche ervoer de ineenstorting van de hoogste waarden, van alles wat we ooit voor waar hebben gehouden. Hij omschreef dit als het Europese nihilisme: ‘Het doel ontbreekt: het antwoord op het “waarom”.’
Aan de uitdagingen die het denken van Nietzsche inhoudt, heeft Heidegger in de twintigste eeuw gehoor gegeven. Vanuit zijn herneming van de zijnsvraag bepleit hij een andere verhouding tot het nihilisme. Volgens Heidegger voltooit het denken van Nietzsche de metafysica, maar bereidt het tevens de overgang voor naar iets heel anders.
In zijn grondige en heldere studie Niezsche en Heidegger confronteert Gerard Visser het werk van de twee grote Duitse denkers met elkaar. Vanuit de gedachte dat een nieuw begin noodzakelijk is, baant hij enkele wegen in het domein van beider herbezinning, zoals de rehabilitatie van het affectieve en het vraagstuk van kunst en waarheid.
‘Het boek schittert door helderheid, geduld en nauwgezetheid.’ – Tijdschrift voor Filosofie over Nietzsche & Heidegger
‘Gerard Visser behoort tot de beste kenners in Nederland van het werk van Friedrich Nietzsche.’ – Friesch Dagblad
‘[E]erst Visser lezen, dan Heidegger, dan weer Visser (…) Zijn commentaar verhoudt zich tot Heideggers teksten als een tomtom tot Mexico-Stad’. – Arnon Grunberg in de Volkskrant
Gerard Visser (1950) doceerde van 1985 tot 2015 cultuurfilosofie aan de Universiteit Leiden. Hij promoveerde in 1987 cum laude op Nietzsche en Heidegger. Een confrontatie. Deze studie geldt sinds de boekuitgave in 1989 bij SUN als een standaardwerk over beide denkers. In zijn verdere oeuvre bouwde Gerard Visser voort op de thema’s uit zijn proefschrift. Hij publiceerde onder meer De druk van de beleving (1998), In gesprek met Nietzsche (2012) en Heideggers vraag naar de techniek (2014). Sinds 2000 werkt hij aan een trilogie over gelatenheid, waarin kernthema’s uit het proefschrift terugkeren: in Gelatenheid (2008) de vraag naar het wezen van het affectieve, in Gelatenheid in de kunst (2018) het vraagstuk van kunst en waarheid.