Dit boek is een bijdrage tot de hedendaagse theorievorming in de orthopedagogiek. Want die wordt, op een uitzondering na, momenteel stiefmoederlijk behandeld of geofferd aan wetenschapsmodellen die haar vreemd zijn.
Eric Broekaert bespreekt ‘wereldbeeld en mensbeschouwing’ in de orthopedagogiek, met als consequentie een pluriform holistisch denken, wars van wetenschappelijk integrisme. Ben Wuyts benadert de geschiedenis van de orthopedagogiek vanuit een sociale invalshoek. Frank De Fever bespreekt de te onderscheiden wetenschappelijke paradigma’s en de onmiddellijke gevolgen. Piet Schoorl vergelijkt de Nederlandse en de Vlaamse orthopedagogiek vanuit hun achtergrond. Geert Van Hove stelt de vereisten voor een kwalitatief maatschappelijke benadering op een rij.
Erik Broekaert is voorzitter van de Vakgroep Orthopedagogiek aan de Universiteit Gent. Frank De Fever doceert orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit Brussel. Piet Schoorl doceert orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Leiden. Geert Van Hove doceert orthopedagogiek aan de Universiteit Gent. Ben Wuyts is directeur van Ten Dries in Landegem, een school voor Buitengewoon Onderwijs.