Phoebus Focus XXXVI
Wie is de surrealistische Chileense kunstenaar Roberto Matta (1911-2002)? Waar liggen zijn roots, hoe evolueerde hij als kunstenaar en wat is zijn plaats in het surrealisme? Hoe moeten we dit werk begrijpen en waar kijken we precies naar? Wat met het fluorescerende pigment en zijn conservering? Deze editie van Phoebus Focus zoekt naar antwoorden op deze vragen om zo nog beter het belang van Amorfe figuren te begrijpen, een opmerkelijk topstuk uit de Latijns-Amerikaanse collectie van The Phoebus Foundation.
Naomi Meulemans (1987) studeerde Conservatie en Restauratie aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en de Akademie der bildenden Künste in Wenen. Van 2010 tot 2014 werkte ze als conservator voor de Fine Art Conservation Group in New York. Sinds 2016 is ze actief als restaurator en projectmedewerker verbonden aan de deelcollecties Moderne kunst, CoBrA, Latijns-Amerikaanse en Belgische hedendaagse kunst van The Phoebus Foundation. Ze schreef deze editie van Phoebus Focus naar aanleiding van de tentoonstelling History and Mystery: Latin American Art and Europe in het Kumu Art Museum te Tallinn, Estland. Daarin zijn van juni tot november 2024 zo’n honderdtwintig Latijns-Amerikaanse kunstwerken van The Phoebus Foundation te zien. Naomi deed hiervoor materiaaltechnisch onderzoek naar werk van Libero Badii (1916-2001), Leonora Carrington (1917-2011) en Roberto Matta (1911-2002).