Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
In de afgelopen jaren hebben beide auteurs zich vanuit verschillende invalshoeken beziggehouden met professionalisering van leraren en de rol van de schoolleider daarbij. Ze hebben veel ervaring opgedaan met het begeleiden van professionaliseringstrajecten en met het zichtbaar maken en laten benoemen van leeropbrengsten door leraren. Daardoor hebben ze goed zicht gekregen op de wijze waarop leraren werken aan hun professionele groei. De opgedane ervaring willen ze delen met anderen. Deze publicatie brengt hun gezamenlijke inzichten rond professionalisering van leraren bij elkaar.
Het boek is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel biedt in vogelvlucht een theoretisch overzicht omtrent professionalisering van leraren. Het tweede deel presenteert een praktisch model voor het ontwerpen van professionaliseringstrajecten, het formuleren van de leerbehoeften en het in kaart brengen van de leeropbrengsten. Het model helpt lerende onderwijsprofessionals – leraren, lerarenopleiders, schoolleiders, bestuurders en onderwijsadviseurs – om grip te krijgen op hun leren. Het boek bevat links naar flitscolleges.
Loes van Wessum is associate lector ‘Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding’ bij de educatieve opleidingen van Windesheim Flevoland. Ze onderzoekt de wijze waarop leraren, schoolleiders en besturen professioneel groeien – gericht op het leren van leerlingen – en hoe de schoolcultuur hieraan een bijdrage kan leveren. Samen met schoolbesturen en scholen uit het primair en het voortgezet onderwijs ontwikkelt ze (in)formele leertrajecten, met een specifieke focus op leidinggeven aan een lerende school en gaat ze het effect hiervan na. Ze verbindt leren, werken en innovatie met praktijkonderzoek. Loes van Wessum publiceert voor het onderwijsveld boeken en artikelen, geeft presentaties en verzorgt interactieve bijeenkomsten.
Quinta Kools is lector ‘Wendbare onderwijsprofessionals’ bij de Fontys Lerarenopleiding in Tilburg. In haar lectoraatsonderzoek is professionalisering van leraren een belangrijk thema, met bijzondere aandacht voor informeel leren. Een nieuw thema in het lectoraat is ‘opleiden voor de toekomst’, waarbij het gaat over het toerusten van (aankomende) leraren met kennis en vaardigheden die hen in staat stellen het onderwijs van de toekomst vorm te geven. Uitgangspunt bij het lectoraatsonderoek is de praktische toepasbaarheid in de lerarenopleiding en/of het onderwijsveld. Quinta Kools publiceert over haar werk, geeft workshops en lezingen en begeleidt scholen bij professionaliseringstrajecten.