Waarom zou je als school gaan werken als professionele leergemeenschap (PLG) en wat houdt het precies in? Dit handboek licht toe wat een professionele leergemeenschap is, waarom het werken als PLG zo effectief is en hoe je richting geeft aan het PLG-proces.
Werken als professionele leergemeenschap verandert de cultuur op een school. Het betekent dat je kiest voor een voortdurend proces van onderwijsverbetering. Onderwijsprofessionals werken samen, leren samen en onderzoeken samen wat de beste werkwijzen zijn om elke leerling optimaal te laten leren. Als leraar hoef je het dus niet meer alleen te doen. Van deze cultuuromslag profiteren zowel de leerlingen als de leraren.
In dit handboek onderbouwen Richard DuFour en zijn medeauteurs hun kennis over het PLG-proces met bewezen inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en met ervaringen uit de praktijk van de afgelopen decennia. Ze beschrijven de pijlers waarop een professionele leergemeenschap rust en geven handvatten om het PLG-proces te implementeren. Daarmee bieden ze een gedegen basis voor iedereen die met PLG’s aan de slag wil gaan.
“Wil je aan de slag met het creëren van een cultuur waarbij de focus ligt op het leren van de leerlingen en leraren? Een cultuur waarin sprake is van collectieve verantwoordelijkheid, samenwerking en actiegerichtheid? Dit boek neemt je mee in de ontwikkeling van deze cultuur binnen je school door middel van een PLG. Een aanbeveling voor iedereen die tegelijkertijd aan de slag wil gaan met zowel de schoolontwikkeling als de persoonlijke ontwikkeling.”
Andria Michielsen, directeur CBS 't Noorderlicht in Goes