Gezien in Het ontstaan van Nederland
Het jaar des Heren 697: op een drassig veld in de buurt van Dorestad staat de Friese koning Redbad aan het hoofd van een heidense legerschare. Vandaag neemt hij het op tegen de christelijke hofmeier Pippijn, de leider van het machtige Frankische rijk. Dit is de dag waarop de Friezen weerstand zullen bieden aan het christelijk imperialisme van de Franken. Maar het liep anders...
Dit is hoe we Redbad (of Radboud) kennen in de populaire verbeelding. De heidense Friese leider die het opnam tegen het machtige Frankische rijk en de groeiende invloed van het christendom. Een vorst die streed voor de Friese vrijheid. En zo wordt hij, min of meer, ook beschreven in de historische bronnen. Er is alleen iets met die bronnen aan de hand. Ze zijn allemaal (veel) later opgeschreven dan de gebeurtenissen die ze beschrijven. En uitsluitend door zijn politieke en religieuze tegenstanders. De Frankische kronieken en heiligenlevens hebben van Redbad als het ware een karikatuur gemaakt. Dat is problematisch als je de geschiedenis wilt reconstrueren. Maar dat betekent niet dat er niets te vertellen valt, integendeel. Door deze teksten in hun context te plaatsen en hun politieke boodschap te ontcijferen, wordt het mogelijk om mens en beeldvorming van elkaar te scheiden en krijgen we een beter beeld van wie Redbad was.
In dit boek willen we benadrukken wat we wél kunnen zeggen over Redbad. We beschrijven hoe de middeleeuwse auteurs omgingen met hun recente geschiedenis en hoe zij het verleden gebruikten en inzetten voor hun eigen doelen. Daarmee zullen we niet alleen een tipje oplichten van de sluier van het werk van gespecialiseerde historici, maar bieden we ook inzicht in hoe het tijdloze mechanisme van het gebruik en misbruik van het verleden ons beeld van de geschiedenis kleurt. Met als resultaat een fascinerend, spannend en meeslepend verhaal over een Friese held.