Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
In dit nummer van Scheepshistorie staan de volgende artikelen:
Robertus Valturius, De re militari
De re-militari ofwel ‘Over het krijgswezen’, werd in 1472 door Robert Valturius in het Latijn geschreven en in Verona uitgegeven. Van deze historisch belangrijke en interessante publicatie verscheen in 1483 een Italiaanse vertaling. Het boek behandelt technische aspecten van de strijd op zee en is met houtsneden geïllustreerd. Valturius, die een krijgsheer was, baseerde zijn ideeën over de strijd op zee op het voeren van oorlog op land.
Guerrilla om het Haarlemmermeer
Aan het begin van de Tachtigjarige Oorlog, vertrok in oktober 1572 een Spaanse strafexpeditie vanuit Brussel naar het noorden. Amsterdam was spaansgezind en vanuit die locatie werd het beleg van Haarlem voorbereid. Tijdens de langdurige belegering speelde het Haarlemmermeer een voorname rol. De keuze voor de guerrillamethode zorgde ervoor dat het Spaanse leger de strijd langzamerhand opgaf.
De zeeslag bij Kijkduin, 21 augustus 1673
Driehonderdvijftig jaar geleden vond de zeeslag bij Kijkduin (Battle of Texel) plaats tussen een Nederlandse en een Frans-Engelse vloot. Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp streden tegen Rupert van de Palts en Jean d’Estrées. Ter hoogte van Kijkduin bij Den Helder, een hooggelegen punt langs de kust bij Huisduinen, kreeg De Ruyter Rupert in het vizier. Hoe verliep de zeeslag? En waarom had De Ruyter nadien een zwaar gemoed?
De lange arm van Hendrik Huijgens
Dat leenwoorden uit westerse talen zijn opgenomen in de Japanse taal, hangt samen met de periode waarin Japan van de buitenwereld was afgesloten en de Nederlanders vanaf Deshima de verbindingsschakel met het Westen vormden. Het daaruit voortvloeiende contact, onder andere over het uitwisselen van kennis over stoomwerktuigen, was bijzonder. De boeken die Huijgens schreef vonden gretig aftrek en zorgde ervoor dat Japanners naar Nederland reisden om doelgericht kennis op te doen.
Modelbouwende tandarts
De liefde voor de zeilvaart maakte dat de heer Munich Schmidt modellen van schepen ging vervaardigen. Bekend met priegelwerk als tandarts, wist hij de techniek van de modelbouw onder de knie te krijgen en vestigde zijn naam in de wereld van de modelbouwers. Het is interessant om zijn prestaties nader te bekijken. Eén van de modellen sierde ooit de vaste presentatie van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.