Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
‘Das Spiel ist aus’: met een nerveuze, driedubbele cover van de Vlaamse grafische alleskunner Sam Vanallemeersch opent Stripgids, bij wijze van statement. In wat voor wereld leven wij? En in wat voor wereld willen we leven? Het twaalfde nummer van “het mooiste striptijdschrift van Europa” (de Volkskrant) neemt de lezer mee, van het door bombardementen geteisterde stadsleven in Oekraïne, over een met stokslagen getekende jeugd in Rwanda naar de bruisende stripscène van Brazilië. En onderweg houdt het halt bij verschillende interessante stripgerelateerde onderwerpen, ook uit de Lage Landen.
Naar aanleiding van de recente presidentsverkiezingen in Brazilië peilde Stripgids naar de stripcultuur van dat immense Latijns-Amerikaanse land. Er is een duidelijke breuk voor en na de militaire dictatuur (1964-1985) te bespeuren. Humor bleek, zoals vaak in andere tijden en op andere plekken, een uitweg en een bron van subtiel verzet, zo blijkt. Anno 2022 bloeit de sector op, en krijgen makers en genres die lang in de marge zijn gebleven steeds meer aandacht.
In eigen land focussen we op de nieuwe adem die het Belgisch Stripcentrum bij monde van haar nieuwe voorzitter heeft gevonden. Stripauteur Pieter De Poortere, bekend van de internationale bestsellerreeks ‘Boerke’ maakt een scherpe analyse van de stripscène in België, en schetst de rol van het Stripmuseum daarin. Het Belgisch Stripcentrum is niet meer hetzelfde als de instelling die in 1989 uit de startblokken schoot, zoveel is duidelijk.
Stripgids #12 presenteert:
•Het editoriaal van Lesya Beldii toont in schijnbaar vriendelijke kindertekeningen de grauwe werkelijkheid van het door oorlog getekende leven in Oekraïne.
•Een van Netflix’ hofleveranciers luistert naar de naam Mark Millar Niet toevallig ook een van de meest gehypte comicsauteurs. Een analyse.
•In Rubriek Techniek nemen we een eeuwenoud, wispelturig instrument onder de loep: het penseel. Waarom is het penseel in de VS zo populair en is dat in Europa veel minder het geval? En waarom ‘schilderen’ Chinezen amper ronde karaktertekens? Rubriek Techniek biedt raad.
•Er wordt veel heil verwacht van de inzet van strips in de klas. Uitgeverijen, auteurs en goedwillende leerkrachten doen allemaal hun best om meer airplay voor goede strips te creëren. Een stand van zaken, met grensverleggende voorbeelden uit eigen land, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
•Olivier Schrauwen geldt al jaren als een grensverleggende auteur. Wat heeft hij te vertellen over zijn huiskamerstudio in Berlijn?
•Wie de illustraties in Vlaamse kranten in de gaten houdt, heeft de naam Flore Deman vast al zien opduiken. Met haar zachte tekeningen probeert ze artikels rond zware thema’s een diepere laag te geven. In de rubriek Ter illustratie presenteren we haar werk.
•Een kijk op de wondere wereld van de stripgrammatica biedt stripprofessor Pascal Lefèvre in de rubriek Pars Pro Toto. Dit keer fileert hij een klassieke gag van de familie Snoek, waarbij vader Leonard pisnijdig zijn toevlucht zoekt… in de gootsteen.
•Ze vindt de Rode Ridder een onbeholpen figuur, zet grote vraagtekens bij de hygiëne van Asterix en Obelix, leest onomatopeeën graag voor en laafde zich als kind aan de seksueel getinte strips van haar oom. De strips van… Maaike Cafmeyer.
•Guus Møystad tekende in het kader van de Schrijfresidentie van deBuren het beeldverhaal Ex Nihilo nihil fit, geïnspireerd door het schilderij De zandschipper van Jozef Israëls uit 1887.
•Dit keer is onze gids in de rubriek ‘Volg de Gids’ Kurt Morissens, ook in het beroepsleven (onder meer) een geliefde gids in en rond het Belgisch Stripcentrum. Maar ook: duvel-doet-al bij Stripgids, tentoonstellingsmaker, stripjournalist, docent, sfeerschepper en bovenal: gevoelsmens.
•In een uitgebreid artikel zoeken we naar de kruisbestuivingen tussen bordspellen en beeldverhalen. Van Thorgal tot en met de Marvel Champions.
•De Oertijd reconstrueert het wonderlijke verhaal van Het eerste salon van de Vlaamse humor in het jubeljaar 1952. Of: hoe striparchief opeens tot leven komt! En hoe.
•Voor haar auteurskatern leverde de Brusselse stripmaakster Mathilde Van Gheluwe een heel bijzondere strip in van zestien pagina’s.
•Tot slot brengen we ook hulde aan de winnaar van de Willy Vandersteenprijs, Joris Mertens en zijn Bleekwater. En uiteraard ook aan de laureate van de Bronzen Adhemar 2022, Judith Vanistendael.
Met nieuw werk van Hanco Kolk, Lesya Beldii, Kim Duchateau, Joshua Biseruka, Steve Michiels, Jo en Luc Cromheecke.