Van leertheorie naar onderwijspraktijk vertaalt leerpsychologische inzichten en onderzoeksresultaten naar bruikbare leerprincipes voor het basis- en voortgezet onderwijs. Een must voor iedere (toekomstige) leerkracht!
In Van leertheorie naar onderwijspraktijk worden vragen beantwoord als: ‘Hoe kan ik leerlingen een bepaald gedrag aan- of afleren?’ en ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’ Naast de belangrijkste leertheorieën, schenkt het boek aandacht aan de rol van het geheugen tijdens het leerproces en aan probleemoplossend handelen. Met de aandacht voor concepten als competentieleren en werkplekleren sluit het boek goed aan op scholen en regionale opleidingscentra die deze concepten vaak als uitgangspunt nemen voor de vormgeving van hun onderwijs.
Deze zevende editie van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten op het vlak van leertheorie en recente ontwikkelingen binnen de onderwijspraktijk. Deze nieuwe inzichten, ontwikkelingen en nieuwe verwijzingen zorgen ervoor dat het boek past bij de hedendaagse visie op onderwijs. Zo is er in deze nieuwe editie ruime aandacht voor digitale leermiddelen en het gebruik van internet als inspiratiebron.
Van leertheorie naar onderwijspraktijk is gericht op de pabo en is daarnaast geschikt voor lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs.
Over de auteurs
Jos van der Wal was jarenlang verbonden aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL), nu NHL Stenden.
Tjipke van der Veen was jarenlang verbonden aan de afdeling Onderwijs van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL), nu NHL Stenden.
Irene Hof studeerde wiskunde in Delft en werkte na haar afstuderen als docent wiskunde op een vmbo-school. Ze heeft veel ervaring opgedaan in het voortgezet onderwijs, van het vmbo tot het vwo. Daarnaast ontwikkelde ze lesmateriaal bij verschillende uitgeverijen en in samenspraak met het SLO.
Vanessa Dalm studeerde pedagogische wetenschappen in Leiden. Inmiddels is ze ruim tien jaar werkzaam als basisorthopedagoog. Daarnaast heeft ze lesmateriaal en specifieke onderwijsmethodes ontwikkeld voor pedagogische- en sociaal-maatschappelijke mbo- opleidingen.