Phoebus Focus XXIX
Kant heeft een rijk en veelzijdig verleden, en werd door de eeuwen heen in diverse contexten gebruikt: bij rites de passage — doopsel, huwelijk en begrafenis — maar ook in oorlogstijd. De collectie van The Phoebus Foundation bevat een mooie deelverzameling oorlogskant, met stuk voor stuk lapjes kant met vaderlandslievende symbolen. Maar wie de ontwerpen van de stukken in de collectie van The Phoebus Foundation tekende en uitvoerde en wie dit oorlogskant precies kocht, kan niet meer worden achterhaald. Wel kunnen we dankzij deze war laces en ook dankzij archiefbronnen en publicaties het uitzonderlijke verhaal van de kantproductie in volle oorlogstijd reconstrueren.
Wendy Wiertz (°1985) is senior research fellow aan de University of Huddersfield. Ze specialiseert zich in de materiële cultuur, genderstudies en humanitaire hulp van de negentiende en twintigste eeuw. In haar huidige onderzoeksproject, mogelijk gemaakt dankzij een Marie Skłodowska-Curie fellowship, focust ze op humanitaire organisaties die de vermaarde Belgische kantindustrie tijdens de Eerste Wereldoorlog hebben gered en tegelijk de werkgelegenheid voor kantwerksters verzekerden. Het geproduceerde kant raakte bekend als war lace (‘oorlogskant’), omdat de unieke iconografie ervan naar het conflict verwijst. Voorafgaand aan dit project behaalde ze een doctoraat in kunstwetenschappen (KU Leuven, 2018), was ze curator van de twee tentoonstellingen, namelijk Vrouwen met stijl. Vier penseelprinsessen in Hingene (Hingene, Kasteel d’Ursel, 2013) en Romantische landschappen. Marie de Flandre (Brussel, Koninklijk Paleis, 2015). Daarna was ze een Fulbright en ere-Belgian American Educational Foundation fellow aan Columbia University en een gastonderzoeker aan de University of Oxford.