Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Op 20 juni 1943 was Herman Heukels (1906-1947) als fotograaf aanwezig bij een grote razzia in Amsterdam. Enkele foto’s die hij toen maakte, groeiden na de oorlog uit tot iconische beelden van de Jodenvervolging. De man achter de lens, naast prijswinnend (pers)fotograaf ook eigenaar van een bekende foto- en brillenzaak in Zwolle, had in 1940 besloten zijn talenten in te zetten ten behoeve van het naziregime. Een beslissing die van de persfotograaf een propagandist maakte. Buiten de fotografie om liet hij zich gelden als fanatiek nationaalsocialist, NSB’er en SS’er, van wie veel mensen het slachtoffer werden.
Hermans broer Jan (1904-1950) koos eveneens voor het nationaalsocialisme. Met beduidend minder ambitie en minder talent voor fotografie dan Herman slaagde hij er toch in om ss-Kriegsberichter te worden. Hij zette zijn camera in als wapen om de tegenstander psychologisch te raken. Het voerde hem als een van de weinige Nederlandse vrijwilligers in de Waffen‑SS naar het huidige Wit‑Rusland, en deed hem ten slotte belanden bij de Slag om Arnhem.
Naast het levensverhaal van beide mannen vormen de vele foto’s een uniek beeldverhaal, waarin publieke en privébeelden elkaar afwisselen.
Machlien Vlasblom (1985) is historica. Na afronding van de master Holocaust- en Genocidestudies aan de Universiteit van Amsterdam werkte ze onder meer bij de Anne Frank Stichting. Ze hield zich de laatste jaren als zelfstandig historica bezig met beladen erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog. Voor dit boek werkte zij samen met Gerard Visser (Zwolle, 1978). Hij studeerde organisatiepsychologie in Groningen en is werkzaam als afdelingshoofd Werving & Selectie binnen de hrm van de politie. Voor dit boek stelde hij het familiearchief van de gebroeders Heukels ter beschikking.