Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft het de afgelopen jaren druk met het onderzoeken van bouwincidenten. Zeer recent stortte in Tilburg een deel van de in aanbouw zijnde spoortunnel onder het station in. Dit is een van de vele incidenten die zich hebben voorgedaan de afgelopen tien jaar. Constructieve veiligheid van bouwwerken blijkt allerminst een vanzelfsprekendheid. Onvoldoende afstemming en controle tijdens het bouwproces en een gebrekkige communicatie tussen bouwactoren zijn de voornaamste oorzaken van bouwfouten, zo blijkt uit onderzoek. Zo heeft 21% van de faalkosten haar oorzaak in gebrekkige communicatie.
Dit roept de vraag op of privaat- en publiekrechtelijke regelgeving, contractmodellen en private instrumenten van kwaliteitsborging (zoals certificering) de communicatie en borging in bouwprocessen voldoende bevorderen. Leiden zij ertoe dat bouwactoren zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor de constructieve veiligheid van bouwwerken? In het preadvies zijn deze vragen voorwerp van onderzoek. Bekeken wordt in hoeverre en op welke manier de communicatie in bouwprocessen moet worden verbeterd. Ook wordt nagegaan of een grotere inzet van private beoordelingsinstrumenten kan bijdragen aan meer bouwkwaliteit, nu de rol van gemeentelijke overheden in dezen feitelijk beperkt blijkt te zijn.
Ook vanuit de rijksoverheid zijn inmiddels initiatieven ontplooid om constructieve veiligheid in bouwprocessen te verbeteren. In juni 2014 werd het conceptwetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen gepresenteerd, dat er hoofdzakelijk toe strekt de verantwoordelijkheden voor bouwkwaliteit te verschuiven van de publieke naar de private sfeer. Onder meer door vervanging van preventieve bouwplantoetsing en toezicht op de bouw door gemeentebesturen door private kwaliteitsborging, maar ook door een verruiming van het aansprakelijkheidsregime dat van toepassing is op aannemers. Maar in hoeverre kunnen deze voorstellen een oplossing bieden voor de geconstateerde communicatie- en afstemmingsproblemen in bouwprocessen? En in het verlengde daarvan: wat doen deze voorstellen nu eigenlijk aan de verbetering van constructieve veiligheid in de bouw? In het preadvies worden deze vragen beantwoord.