Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Waarom leven gelovigen toch zo dikwijls in onmin met elkaar? Op deze belangrijke vraag is al eeuwenlang naar een zinnig antwoord gezocht. Rond het jaar 397 schreef Augustinus hierover een boeiende beschouwing. Ruim dertig jaar was hij bisschop van Hippo Regius in de Romeinse provincie Africa. Gedurende die jaren had hij niet alleen van doen met katholieke christenen, maar ook met allerlei andere. Door hun uiteenlopende visies en praktijken vormden zij een bedreiging voor de eenheid binnen de kerk, soms ook voor de samenleving. Zo had Augustinus vooral veel te stellen met de donatisten, die al dan niet gewild steun kregen van rondzwervende bendes, de zogenoemde circumcelliones. Hun strijd was naar Augustinus overtuiging een slechte strijd, omdat christenen erdoor uiteen werden gedreven. In De strijd van een christen [De agone christiano] toont Augustinus aan dat de goede strijd niet plaatsvindt tussen mensen, maar in iedere mens zelf. Daarin gaat het om de strijd tegen de eigen begeerten. Voor een succesvolle strijd is het geloof een belangrijke voorwaarde. Zonder geloof is er immers geen goede bijbeluitleg mogelijk. Als u niet gelooft, zult u niet begrijpen, zegt Augustinus de profeet Jesaja na: wanneer gelovigen de bijbel goed interpreteren, vinden ze de wapenrusting om hun innerlijke strijd met succes te voeren. Dan neemt hun behoefte aan onderlinge strijd af en groeit de gemeenschapszin. Daarvan was Augustinus met hart en ziel overtuigd. Augustinus De agone christiano werd niet eerder in het Nederlands vertaald. De vertaling is het werk van een vertaalgroep van het Augustijns Instituut in Eindhoven.
Inhoud
Inleiding Datering en overlevering Titel Gedachtegang Boodschap Beelden en moeilijke redeneringen Betekenis in Augustinus' tijd Betekenis in latere tijden Gebruikte werken Dankwoord
Literatuur Praktische informatie
De strijd van een christen De heerschappij van de duivel Hoe kun je de duivel overwinnen? De leiders van de duisternis Het verhaal van de manicheeërs Strijd niet tegen de lucht Zorg ervoor dat je jezelf beheerst Hoe zorg je ervoor dat je jezelf beheerst? Je gelooft niet voor niets Alles is onderworpen aan God Smachten naar God De vrije wil De Zoon van de Allerhoogste Hoop op eeuwig leven Als je niet gelooft, begrijp je niet We geloven in de drie-ene God Er is alleen een Vader, zeggen ze We aanbidden drie Goden, zeggen ze Alleen de Vader is de waarachtige en eeuwige God, zeggen ze De Zoon van God is een mens geweest, meer niet, zeggen ze De Zoon van God is nooit echt mens geworden, zeggen ze De Zoon van God heeft geen menselijke geest gehad, zeggen ze De Zoon van God was als alle mensen, zeggen ze De Zoon van God heeft alleen het lichaam van een mens gehad, zeggen ze De Zoon van God was een lichaam dat uit de hemel kwam neerdalen, zeggen ze De Zoon van God heeft geleden en is veranderlijk, dus Hij is een schepsel, zeggen ze Het lichaam van de Heer is niet verrezen zoals het in het graf is gelegd, zeggen ze De Heer heeft zichzelf en zijn lichaam niet tegelijk opgeheven naar de hemel, zeggen ze De Zoon zit niet aan de rechterhand van de Vader, zeggen ze De dag van het oordeel zal nooit komen, zeggen ze De Heilige Geest is in meer personen gekomen, zeggen ze De heilige kerk bezit alleen maar levenskracht in Africa, zeggen ze We scheiden ons liever af, zeggen ze De kerk van God kan niet alle zonden vergeven, zeggen ze Het lichaam zal niet verrijzen, zeggen ze De volmaakte liefde