Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Doorheen zijn werk getuigt Claude van de Berge hoe hij gebeten wordt door het mysterie, het laat hem nooit los. Die zachte maar volhardende greep zet de massacultuur van de commercialisering op losse schroeven, het is een vraag aan en tegelijk een antwoord op de ontzielende dictaten die de economie zelfs aan de kunst oplegt.
Vloedgetij, metafoor voor ontgrenzing, ontzelving, vervoering, vormt een stroom van verbale ritmen waarmee de stem van de lezer een eenheid aangaat. Dat wat de kwantumfysica ‘trilling’ noemt, de mystiek ‘eenheid’ en de poëzie ‘woord’, wordt een ervaring van meditatieve verbondenheid, of vervulling van het onzegbare. Zijn poëzie spiraliseert rond het mysterie, dat esthetisch, existentieel en wezenlijk een middelpunt vormt.
In dialoog met schitterende foto’s van Arlette Walgraef.
CLAUDE VAN DE BERGE (Assenede, 1945) wordt steeds meer erkend als een van de belangrijke vernieuwers in de hedendaagse Nederlandstalige literatuur, waarin hij een eenzame en eigen plaats inneemt. In 2010 verscheen bij Uitgeverij P de bloemlezing Het zwijgende woord. Het vloedgetij is zijn veertiende poëziebundel.
Over Heelaloog:
‘(...) niet alleen een visie, maar ook een visioen, gevoed door jaren ervaring, reflectie en ascese.(...) Dit is poëzie die alleen kan geschreven zijn door iemand die zich gelukkig voelt binnen een sneeuwende sfeer. Door een dichter die een geloofsbelijdenis uit en oproept om te geloven, niet in een kerk, maar in een kosmos. Wat door dit heelal en door deze bundel waart is de unendliche Geist der Poesie.’ POËZIEKRANT
Over De overblijfselen:
‘Hij beweegt zich op het raakvlak van spreken en zingen, van zwijgend mediteren en beschouwend spreken. Zijn doel is het aanraken van het mysterie. (...) vertederend zacht en trefzeker in zijn woordkeuze. Een intrigerende bundel en een belangrijk moment in een al even intrigerend dichterschap.’ NBD BIBLION