Anno 2023 is de aandacht voor kunst en cultureel erfgoed, zowel maatschappelijk als juridisch, groter dan ooit tevoren. Dat hoeft op zich niet te verbazen, kunst en erfgoed worden vaak de spiegel van onze samenleving en haar verleden genoemd.
In dit boek richt de auteur zich in het bijzonder op de rol die kunstobjecten en cultuurgoederen als vermogensbestanddelen spelen. Op het eerste gezicht vormen kunst en eigendom twee aparte werelden. Toch worden zowel het kunstobject als het eigendomsobject gekenmerkt door een zekere stabiliteit, duurzaamheid en tastbaarheid.
Na een kort inleidend hoofdstuk snijdt de auteur tal van juridische vraagstukken aan die betrekking hebben op de circulatie van kunst en erfgoed op de markt.
In het tweede deel van het boek staat het wettelijk kader rond kunst als eigendomsobject centraal. Een belangrijk topic in dit deel betreft de rechtsbescherming bij eigendomsoverdracht. Ook snijdt de auteur daarbij het uitdagende onderwerp van de vermogensplanning aan.
Het derde deel van het boek is gewijd aan de intellectuele rechten. De auteur bespreekt de impact ervan op het eigendomsrecht van de deelnemer op de kunstmarkt.
Tot slot staat hij in het vierde en laatste deel stil bij de kunstmarkt en de problemen die zich daarin courant voordoen inzake marktpraktijken, mededinging en belangenconflicten. Het toont de gevaren van een handel die door velen als weinig transparant wordt aangemerkt en waarvan kunstverzamelaars zich maar beter bewust zijn.
Voor de leesbaarheid van dit boek wordt heeft de auteur gewerkt met heldere kadertjes met handige praktijktips. Achteraan heeft hij ook enkele voorbeeldovereenkomsten toegevoegd.
“Met het boek Kunstobject als eigendomsobject ontpopt de auteur zich als de beschermengel van de kunstverzamelaar en zijn collectie” – Prof. dr. Bert Demarsin (KU Leuven – Campus Brussel)
Oliver Lenaerts is gespecialiseerd in kunstrecht en ondernemingsrecht. Hij is advocaat aan de balie van Brussel en arbiter bij het “Court of Arbitration for Art” in Den Haag.