Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Marjan Teeuwen (*1953, NL) creëert grootschalige architectonische installaties in gebouwen die na haar interventie worden ontmanteld. Ze sloopt en stript, grijpt in op de constructie en structuur en bouwt met het sloopmateriaal een nieuw artistiek beeld op. Op basis van deze installaties ontstaan autonome fotowerken. In haar werk gaat de constructieve kracht van bouwen hand in hand met de kracht van verwoesting en verval. Vloeren zijn scheef gezet of vallen loodrecht naar beneden; wanden zijn er deels of volledig uitgeslagen. Stapelingen van puin vertakken zich als een virus door het pand, ze bedekken alle wanden of zijn zorgvuldig geordend tot architectonische sculpturen. Er is slechts een korte lijn van kunstenaars die in gebouwen snijden, kunstenaars die gebouwen perforeren. Gordon Matta-Clark is de pionier van het transformeren van architectuur tot sculptuur. Ook Richard Wilson en Urs Fisher hanteren soms deze aanpak. Marjan Teeuwen bepaalt haar eigen omvattende en radicale handelwijze. In 2016/2017 realiseert Teeuwen Verwoest Huis Gaza. Door te werken in bezet gebied infiltreert de maatschappelijke context op een krachtige manier in haar werk. De spanning tussen de artistieke en politieke context komt op scherp te staan. Juist door de artistieke context te versterken, vergroot ze de autonome betekenis in deze uitgesproken politiek gevoelige regio. Marjan Teeuwen - Destroyed House toont het werk in Gaza, maar ook de zes andere installaties in de serie Verwoest Huis, alsook de Archief-serie, die zij sinds 2008 maakte. Deze publicatie presenteert in uitgebreide foto-reeksen de polariteit van Teeuwens indringende beelden: herinnering en amnesie; chaos en orde; destructie en constructie; vallen en staan; horror vacui ten opzichte van ruimtelijkheid. De auteurs genereren nieuwe perspectieven op de kunsthistorische, architectonische, filosofische en sociale betekenis van Teeuwens werk.