Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Literair historische roman over de ondergang van de Tempeliers
Non nobis, de omvangrijke historische roman over de ondergang van de tempelorde, is het literaire debuut van Hanny Alders. De uitgave is zes keer herdrukt. Alders plaatst de lezer in het jaar 1307, als tempelridder Richard de Bastaard onder mysterieuze omstandigheden Londen verlaat en zich naar Frankrijk begeeft, waar de sluwe Franse koning, Philips de Schone, de tempelorde beschuldigt van ketterij.
De titel van het boek is ontleend aan het devies van de Tempel: 'Non nobis, non nobis, Domine, sed numini tuo da gloriam - niet ons, niet ons, Heer, maar U zij de glorie' Onder dit devies gaven de tempelridders eens hun leven voor het behoud van het Heilige Land, niet om persoonlijke roem te verwerven, niet om zichzelf te verrijken, maar uit pure devotie.
Met dezelfde opofferingsgezindheid en zelfverloochening zet Richard de Bastaard zich in om de orde van de ondergang te redden. Tegelijkertijd op zoek naar hel geheim dat de Tempel bewaart over de waarheid rondom zijn geboorte, wordt Richard in zijn strijd niet alleen geconfronteerd met de Franse koning, de slappe houding van paus Clemens V, met edelen en geestelijken, maar ook met zijn eigen broeders én drie vrouwen, die hem elk op hun eigen manier begeren. Als deze strijd ten slotte gestreden is en hij daar lichamelijk en geestelijk gehavend uit verrijst, heeft hij weliswaar gevonden wat hij zocht, maar blijkt het voor veel dingen te laat te zijn
Al op de middelbare school werd de belangstelling van Hanny Alders (Rotterdam 1946) gewekt voor geschiedenis en met name voor de middeleeuwen. Maast geschiedenis ook de literatuur, de kunst, oude handschriften (ze kalligrafeert zelf) en de muziek van de middeleeuwen (die ze ook beoefent). In 1975 las de schrijfster in het vierluik van Thomas B. Costain over het Engelse koningshuis der Plantagenets een fragment van een paar bladzijden over het proces tegen de tempelorde.
Alders voelde sympathie voor de zwakste partij, de 'underdog' en werd geïntrigeerd door deze episode van de geschiedenis, die in Nederland niet algemeen bekend is. Zo werd het idee voor een roman geboren - aanvankelijk een emotionele uiting, later een meer beredeneerde drijfveer: het verhaal van de ondergang van de Tempel in een zodanige vorm te gieten dat het voor een breed publiek bereikbaar zou worden.