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English description: Alain Bonfand subjects his undisputed erudition to a strict philosophical method. He took the time to become a phenomenologist, in all its rigor. Husserl, Heidegger, Levinas and Henry led him to recognize the painting as what it is: a phenomenon. A phenomenon all the more phenomenal in that, unlike the more mundane phenomena, its only goal it pure and total appearance, without reserve or restraint. It is a question of experiencing it as a burst of unbearable visibility, which emerges from its native invisibility. It is a question, therefore, of opening within the painting the intersection of the visible that it portrays with the invisible that underlies it. A canvas that appears without cause or purpose, the painting adds visible to the world. It even adds itself to the world. This is why we cannot see it without suffering the repercussion. We must therefore identify or at least guess the fundamental tonalities that it awakes in us and for which it is important to us. It will also be necessary to assign to death, joy, and perhaps even love their own visible tones. French description: Alain Bonfand a ordonne son erudition indiscutee a une methode philosophique stricte. Il a pris le temps de se faire phenomenologue, en toute rigueur de termes. Husserl, Heidegger, Levinas et Henry l'ont conduit a reconnaitre le tableau comme ce qu'il se donne, un phenomene. Phenomene d'autant plus phenomene, qu'il ne se destine, au contraire des phenomenes mondains qui pesent encore de leur lest d'objets et d'etants, qu'a sa pure et totale apparition, sans reserve, ni retenue. Il s'agit de le recevoir comme un eclat d'insoutenable visibilite, qui surgit de son invu natif. Donc d'ouvrir en lui la croisee du visible qu'il donne avec l'invisible qui le soutient.Ecran surgi sans cause ni dessein, le tableau ajoute du visible au monde. Meme, il s'ajoute au monde. C'est pourquoi nous ne pouvons pas le voir sans en subir le contre-coup. Il faut donc recenser ou du moins deviner les tonalites fondamentales qu'il importe en nous et pour lesquelles il nous importe. Il faudra assigner aussi a la mort, a la joie et, peut-etre meme a l'amour leurs visibles propres.L'esthetique - ce masque jamais arrache sur la face neutre de la philosophie - se ravalerait au rang utile mais sans honneur de la documentation ou du commentaire, si elle n'osait pas penser ce qu'elle voit. Ou plutot, si elle croyait voir ce qu'elle ne penserait pas. Alain Bonfand compte parmi ceux qui osent ce qu'elle doit. (J.-L. Marion)