Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Gestion des cookies
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Het aantal zorgvragen van kinderen neemt meer en meer toe. Om hen te kunnen helpen is een goed gesprek vaak een eerste stap. Via een goed gesprek ontdek je wat er speelt, kun je het kind laten voelen dat je hem of haar steunt en wilt begrijpen. En eventueel ook om de collega's, andere hulpverleners of de ouders gerust te stellen. Soms moet een heel traject worden uitgestippeld, met overleg op geregelde tijdstippen.
Professioneel met kinderen in dialoog gaan, is voor veel volwassenen lastig, want in een gesprek kunnen heikele onderwerpen aan bod komen. En wat doe je daar dan mee? Hoe zorg je ervoor dat een kind zich begrepen voelt? En welke woorden gebruik je dan?
In Praten met kinderen schetst Piet Vandebriel in drie grote thema's hoe de dialoog met een kind het best wordt aangepakt. In het eerste thema verduidelijkt hij hoe kinderen van volwassenen verschillen. De focus ligt daarbij op de ontwikkeling die een kind doormaakt, en hoe zich dat uit in de concrete realiteit. Dat levert een heel aantal bedenkingen en ideeën op die in het achterhoofd gehouden moeten worden. Het tweede thema zet de contouren van een goed gesprek uit. Hoe organiseer je het gesprek? Wat is nodig om het vlot te laten lopen? En hoe moet je een aantal dingen bekijken, analyseren en interpreteren? Het derde thema spitst zich toe op het gesprek zelf. Hoe begin je eraan, wat zeg je het beste wel en, vooral, wat niet? En hoe implementeer je alles waar je vooraf over had nagedacht? Om het geheel te illustreren, is het boek doorspekt met talrijke concrete voorbeelden, gegrepen uit de dagelijkse realiteit.
Praten met kinderen is in de eerste plaats bedoeld voor professionals binnen de socio-emotionele zorg voor kinderen (psychologen, pedagogen, opvoedkundigen, verpleegkundigen, ergotherapeuten en schoolmedewerkers die direct of indirect instaan voor de zorg aan leerlingen). De ideeën en tips kunnen ook gemakkelijk worden vertaald naar andere situaties met kinderen, zoals thuis en binnen de vrijetijdsbegeleiding.
PIET VANDEBRIEL is arts en volgde een bijkomende opleiding binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Hij is oprichter van het project Kids on track dat begeleiding biedt aan kinderen uit de basisschool die geconfronteerd worden met socio-emotionele moeilijkheden en gedragsproblemen. Als lector is hij verbonden aan de Hogeschool PXL (opleidingen verpleegkunde, ergotherapie en creatieve therapie) en aan de Universiteit Hasselt (opleiding kinesitherapie en revalidatiewetenschappen), waar hij verantwoordelijk is voor thema's als communicatie, geestelijke gezondheidszorg en socio-emotionele zorg voor kinderen. Hij was jarenlang verbonden aan het buitengewoon onderwijs type 3 als leerlingen-, ouder- en teambegeleider en geeft in dat kader begeleiding en vorming aan scholen en professionele begeleiders van kinderen en jongeren.