Hoe maak je van een verzameling leraren een hecht team?
Waarom zorgen professionele leergemeenschappen voor meer energie en werkplezier?
Welke randvoorwaarden zijn er nodig in de school?
EGO praktijkboek
Ervaringsgericht onderwijs (EGO) leert je kijken vanuit het perspectief van het kind
Hoe meer de leraar leert, hoe meer de leerlingen leren. Nochtans staat in het onderwijs vooral het leren van leerlingen centraal, terwijl het leren van leraren beperkt blijft tot enkele nascholingen en studiedagen. Het vormen van teams in professionele leergemeenschappen (PLG's) is een handige manier om tot kwaliteitsvoller onderwijs en betere samenwerking te komen. Dankzij de duidelijke structuur, het vaste ritme en de kracht van gedeelde expertise biedt een leergemeenschap perspectieven voor professionele groei, dialoog en verbinding.
Professionele leergemeenschappen in het basisonderwijs toont hoe je een PLG vlot opstart en laat floreren. Hoe bepaal je de focus van de leergemeenschap? Hoe ga je om met je bezorgdheden als schoolleider? Alle stappen en valkuilen in het ontwikkelen van een leergemeenschap komen aan bod.
'De auteurs werken vanuit een gedegen kennis van de literatuur en laten zich leiden door een ton aan praktijkervaring. Dat resulteert in een boek dat goesting geeft.'
-Mieke Clement | opleidingshoofd educatieve bachelor kleuteronderwijs, Karel de Grote Hogeschool