Opgroeien is een proces van non-stop leren: optellen, hinkelen, schrijven met de juiste pengreep, lezen, ... Dat proces verloopt met vallen en opstaan, vaak letterlijk. Wie kennis heeft van de ontwikkeling en weet wat er aan de hand is, heeft het in zich om te helpen. En die rol is heus niet alleen weggelegd voor de therapeut. Ook leerkrachten en ouders kunnen dat.
Psychomotorische ontwikkeling en remediërend leren is het meest volledige basiswerk voor iedereen die meer wil weten over de invloed van de psychomotorische ontwikkeling op het leren van kinderen. Niet alleen het wat, maar vooral het waarom en het wat dan van leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden komen aan bod. Het is een pleidooi voor ontwikkelingsgericht kijken naar kinderen over de disciplinaire grenzen heen. Op die manier brengt het de werelden van ontwikkeling, therapie en onderwijs dichter bij elkaar.
Dit boek is opgebouwd aan de hand van leerlijnen. Zo krijg je een unieke kijk op ontwikkeling en kun je die ontwikkeling zelf observeren en doelgericht remediëren. Het boek zit boordevol concrete handvatten, bruikbare spelletjes, tips en oefeningen.